Nå kommer den norske søtpoteten

Søtpoteten er mer populær enn noen gang på norske middagsbord. I dag er alt forbruket basert på import, men en norsk gård har for aller første gang forsøkt å dyrke den på norsk jord – og det ser nå ut til å bli en stor suksess.

Publisert

Det er bøndene i gartneribedriften Bjertnæs & Hoel AS på Nøtterøy i Vestfold som for tre år siden fikk midler fra Grofondet til å teste ut om det er mulig å dyrke søtpotet i Norge.

– Det har vært dobbelt så vanskelig med søtpoteten som det jeg trodde, sier Leif Thore Bjertnæs i gartneribedriften, Bjertnæs & Hoel.

Men det har vært verdt det.

– Det finnes ikke noen vekst som gir så mye god næring som søtpoteten pr kvadratmeter, sier Bjertnæs.

Innovative norske bønder

Administrerende direktør i Norsk Landbrukssamvirke er imponert over de norske og innovative bøndene

– Det å lykkes med å produsere frukt, grønt og bær under så tøffe klimatiske betingelser som vi har i Norge, er et resultat av at mange bønder både drives og trives av å finne ut hva som er mulig, selv når risikoen er høy. Forskning, kunnskap og teknologiutvikling har bidratt til å gjøre det vanskelige mulig, men vel så viktig er den enkelte bondes pågangsmot og vilje til å prøve i praksis, sier administrerende direktør i Norsk Landbrukssamvirke, Ola Hedstein.

Når kommer den i butikk?

Norsk søtpotet fra Bjertnæs & Hoel på Nøtterøy har allerede blitt solgt noen steder i Vestfold og Viken.

– Det kommer norsk søtpotet i butikken i flere regioner, og noe har kommet, men det kan ta et par–tre år før vi har et stort volum, forklarer Bjertnæs.

Til vanlig omfatter produksjonen ved Bjertnæs & Hoel as hovedsakelig isbergsalat, hjertesalat og poteter. Det har alltid vært eksperimentering med nye vekster og nye sorter.

Kan søtpoteten trives i Norge?

Nordmenn spiser ca. én kg søtpotet hver i løpet av et år og alt er importert, fordi søtpoteten vil egentlig ha det varmere enn i Norge.

75% av søtpotetmassen dyrkes i Kina, og det som importeres til Europa kommer hovedsakelig fra USA. Litt lages i Egypt og andre land i Afrika. I Europa er det kommersiell produksjon stort sett kun i Syd -Spania og Portugal.

Søtpoteten trenger 100 dager med god sommer.

– Men fordelen med norsk matproduksjon er lang dag i sesongen og mye sol som gir sterke planter. Og så har vi en kald vinter som gjør at vi kan bekjempe sykdommer og insekter på en effektiv måte. Dette er naturlige fortinn sammenlignet med andre land. Temperaturen hever vi ved hjelp av plasttuneller og fiberduk- slik vi har lært gjennom flere tiårs produksjon av tidlig grønnsaker, forklarer Bjertnæs.

Lært om dyrking i varmere land

Men det har vært utfordringer. Bjertnæs har løst dem ved å skaffe seg kunnskap på reise.

– Vi har vært i varmere land for å lære om dyrking av søtpoteten. Denne kunnskapen har vi modifisert til norske forhold, sier han.

Det er flere ganger det ikke har gått som vestfoldbøndene hadde håpet.

– Da blir det eposter, telefoner og nye besøk – og nytt forsøk neste år. Vi har bare en sjanse på våren siden det er så kort vekstsesong i Norge, forklarer bonden.

Bonden har vært i Israel, hovedsakelig for å lære om gjødsling og vanning.

– Der har jeg truffet søtpotetprodusenter som var villig til å fortelle. De beretter om svært streng plantehygiene og gode avlinger. Det er fasinerende hvordan de deler kunnskap, sier Bjertnæs.

I jakten på mer søtpotetkunnskap, så har bondens også besøkt Holland, USA og Spania.

Viktig med støtte fra Grofondet

Søtpotetprosjektet på norsk jord har vært vanskeligere enn det Bjertnæs trodde i utgangspunktet og mange ressurser er brukt.

– Jeg tror det er få som har anledning til å bruke så mye penger. Derfor har Grofondets støtte vært uvurderlig for oss. Jeg tviler på at vi hadde holdt ut uten bidrag fra dem, sier bonden.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca