Fra Askim Frukt- og Bærpresseri. (Foto: Nicki Twang)

Askim Frukt- og Bærpresseri har blitt en mathall

Askim Frukt- og Bærpresseri har eksistert i 83 år. – På grunn av et større og variert vareutvalg ser vi nå at vi har blitt en mathall for Indre Østfold, sier Astrid Lier Rømuld i bedriften.

Publisert
Askim Frukt- og Bærpresseri ble startet i 1936. (Foto: Askim Frukt- og Bærpresseri)

Askim Frukt- og Bærpresseri har blitt godt kjent over store deler av Sør- og Østlandet, men særlig i Østfold og Akershus.

Foto: Cassandra Coste

– Folk fra både fjern og nær har kommet til oss for å kjøpe eplemost, saft og syltetøy – helt siden vi startet opp i 1936. Vi bruker tradisjonelle oppskrifter og gode råvarer i produksjonen vår. Jeg tror nok at det er mye av suksessen vår ligger akkurat der, sier Lier Rømuld.

Fra butikk til mathall

Butikken har alltid vært populær, men for noen år siden ble det nødvendig med en oppgradering av både butikklokalene og konseptet for å imøtekomme økt etterspørsel etter produktene, men driverne så også at mange kunder etterspurte andre varer.

Askim Frukt- og Bærpresseri har blittg en mathall. (Foto: Cassandra Coste)

– For oss er samarbeid med andre matprodusenter viktig, og det var derfor helt naturlig at vi også selger lokalmat og matspesialiteter fra både regionen, men også fra andre steder i Norge. Samfunnsansvar står høyt hos oss. Gjennom samarbeid med andre matprodusenter skaper vi ikke bare verdier i lokalsamfunnet, men også en rekke andre steder. I tillegg kan vi tilby kundene det de er ute etter, forteller hun.

– Vi er blitt en mathall

Foto: Cassandra Coste

– På grunn av et større og variert vareutvalg ser vi nå at vi har blitt en mathall for Indre Østfold. Jeg tror vi har lykkes med det fordi vi har vært i folks bevissthet i generasjoner. Vi er et naturlig sted å stikke innom for den matinteresserte. Vi ser også at flere og flere tar med seg venner, familie og kjente hit til «mathallen» vår. Folk er stolte av det de har lokalt og ønsker å vise det frem. Vi synes selvfølgelig at det er morsomt at vi har blitt en reiselivsdestinasjon, påpeker Lier Rømuld.

Les mer om «Mathallen i Østfold» her

– Økt interesse for lokalmat

– Vi opplever økt interesse for lokal mat -og drikke og ser også dette i restaurantmarkedet. For oss som har et godt utvalg av drikke, er det spesielt bra at flere og flere restauranter tilbyr gode alkoholfrie alternativer til vin. Askim Årgang har for eksempel blitt populær. Det bør være like naturlig å presentere en eplemost i sine karakteristika som en vin, understreker Lier Rømuld.

Du kan lese mer på Afb.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS