Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Bransjesamarbeid for sunnere valg

Norske helsemyndigheter har satt et ambisiøst mål: Innen 2021 skal befolkningen spise 20 % mer frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat. Nå samles myndigheter og matbransje for å gjøre det enklere for folk å gjøre sunne valg.

Publisert
Bent Høie.

– Matglede er viktig for et godt kosthold og god helse. Det er viktig at vi ikke bare snakker om hva vi bør spise mindre av, men også hva vi bør spise mer av, sier helse og omsorgsminister Bent Høie. - Skal vi nå målene, må myndighetene, matprodusentene og handelen samarbeide. Derfor er det flott at bransjen samler seg til et felles løft for sunt kosthold, sier Bent Høie.

Samles for felles løft

Den 16. mai møter statssekretær Frode Hestnes en rekke matprodusenter og grossister hos Helsedirektoratet i Oslo for å signere tilslutningsavtaler som forplikter matprodusentene og handelen til å bidra til at vi øker inntaket av grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og sjømat. Dette er en oppfølging av intensjonsavtalen for tilrettelegging for sunnere kosthold som varer ut 2021.

Samme dag arrangerer aktører innen de tre bransjene frukt og grønt, grove kornprodukter og sjømat en workshop for å komme fram til konkrete tiltak som kan bidra til å nå målene.

Trekke i samme retning

– Det er helt avgjørende for å lykkes i folkehelsearbeidet at myndigheter, organisasjoner og næringsliv trekker i samme retning, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i folkehelse. -I fellesskap jobber vi for mer informasjon og flere tiltak som kan bidra til at folk spiser mer av den sunne maten. På flere områder er vi på rett vei. De siste ti årene har forbruket av grønnsaker økt med drøyt 20 prosent og forbruket av frukt og bær økt med nesten 10 prosent. Fiskeforbruket har derimot ikke økt de siste ti årene. Selv om produktutvikling står sentralt for å øke forbruket spiller også handelen en viktig rolle, det er til sist kundenes valg i som avgjør utviklingen.

Samarbeidet innebærer felles gjennomgang og analyse av hva som styrer forbrukernes valg, hvordan kommunikasjon om kosthold virker, hva som fungerer og hvilke målgrupper som er viktigst. Bransjene vil både i fellesskap og sektorvis arbeide for tiltak som kan bidra til å nå målene.

Måltidsdøgnet i grovt, grønt og blått

De første konkrete resultatene av samarbeidet kommer fra opplysningskontorene som vil presentere «måltidsdøgnet» i grovt, grønt og blått – til frokost, lunsj, mellommat, middag og kvelds – som er gode og sunnere løsninger til ethvert måltid.

Samarbeidet i de tre bransjene koordineres av organisasjonene Norges frukt- og grønnsak-grossisters forbund, Baker og konditorbransjens landsforening og Sjømat Norge.

– Butikkene bør kunne tilby et bedre utvalg av produkter for at enda flere skal velge fisk og sjømat, frukt og grønt og grove kornprodukter. Det er en konkret utfordring for matprodusentene og handelen, sier Bent Høie, som håper på et konstruktivt møte mellom produsenter og grossister hos Helsedirektoratet tirsdag 16. mai.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS