Arne Brimi er en av dem som deltar på Lokalmatdagen, i regi Salgslaget.
Arne Brimi er en av dem som deltar på Lokalmatdagen, i regi Salgslaget.

Norsk matkultur får drahjelp med Brimi og Bocuse d’Or

Salgslaget AS arrangerer Lokalmatdagen, en egen dag for produsenter og andre aktører som jobber aktivt med lokal mat og drikke. Det skjer på Røverstaden i Oslo mandag 15. mai.

Søkelyset er satt på utviklingen av matkulturen og produsentenes ansvar, men også nye rammebetingelser for produsentene. Flere sentrale aktører kommer for å dele sitt syn, skryte, provosere, kritisere og foreslå.

Sentral del av vår norske kultur

Frode Kristensen er gründer og daglig leder for Salgslaget, som står bak Lokalmatdagen.
Frode Kristensen er gründer og daglig leder for Salgslaget, som står bak Lokalmatdagen.

– Matkulturen er et kulturbegrep som ikke kan styres av særinteresser, den er en sentral del av vår norske kultur, og det må vi ikke glemme. Matkulturen kan heller ikke overlates til politikerne alene, men myndighetene skal legge til rette for at lokale produsenter kan ta sin del av ansvaret og samtidig drive lønnsomt. Produsentene skal bevare og fornye produkter og tradisjoner, til beste for både seg selv og matnasjonen Norge. Samtidig må det kunne stilles krav og forventninger til dem, sier Salgslagets daglige leder Frode Kristensen.

Dette er innlederne på Lokalmatdagen

Daglig leder for Stiftelsen Norsk Gastronomi, Arne Sørvig, deltar på Lokalmatdagen.
Daglig leder for Stiftelsen Norsk Gastronomi, Arne Sørvig, deltar på Lokalmatdagen.

Arne Brimi mener mye om lokale produsenter. Vi får høre hans syn på produsentenes plass og ansvar for fremtidens mat og matkultur, muligheter og utfordringer.

Daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi (tidligere Bocuse d’Or Norge), Arne Sørvig, snakker om det felles ansvar som landets beste kokker og lokale produsenter har for å bygge fremtidens norske matkultur. Et ansvar ikke alle er seg bevisst.

Butikken Fenaknoken i Oslo er for mange utenlandske turister og turistblader og -bøker et utstillings-vindu for vår matkultur. Daglig leder Eirik Bræk vil dele sine erfaringer og komme med nyttige innspill.

Eivind Haalien (midten) deltar på Lokalmatdagen.
Eivind Haalien (midten) deltar på Lokalmatdagen.

Eivind Haalien er ansvarlig for lokalmat i NorgesGruppen. Han var prosjektleder for det første Matstreif i 2005, og vil fortelle om veien for produsentene derfra, frem til i dag og videre inn i fremtiden.

Ingulf Galåen fra Røros er «lokalmatens Grand Old Man». Han skrev nylig en kronikk i flere av landets aviser om framtida for lokalmat og hva som er produsentenes største utfordringer og muligheter. Ikke minst til inntjening og lønnsomhet. Dette vi han utdype på Lokalmatdagen.

Lederen i Rethink Food Norge, Ola Hedstein mener at bærekraft må bli en del av vår fremtidige matkultur. Hedstein vil fortelle hva bærekraft vil bety for produsentene av lokal mat og drikke.

Knut Ødegaard på Stølsvidda i Valdres har gått den kronglete, bratte og tornefulle veien fra et godt liv, møtt veggen, hatt underslag, gått konkurs, blitt lurt. Men alltid kjempet videre. Nå er han tilbake med både kropp og sinn i god stand. Og lønnsom drift. Han vil dele sine erfaringer og gi gode råd.

Flere av Salgslagets partnere vil også være til stede, og bistå produsentene med faglige råd og veiledning.

Les mer om Lokalmatdagen her

Salgslaget AS

Salgslaget AS er et nettverk av samarbeidspartnere med bred kompetanse og erfaring fra hele verdikjeden for mat og drikke.

Et profesjonelt og uavhengig «alt-på-ett-sted» for kommersielle tjenester til produsenter av lokal mat og drikke.

Gründer og daglig leder er Frode Kristensen (frode@salgslaget.no)

Les mer på Salgslaget.no



Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS