HR-direktør for Norden i Rezidor, Kristoffer Solstad og Helene Hallre. (Foto: Morten Holt)

Lederutvikling gir konkrete resultater

Rezidor har drevet global talentutvikling i over 20 år. Ett av de konkrete resultatene av arbeidet, er Helene Hallre (31).

Publisert

Etter noen år på Radisson Blu Plaza Hotel i flere lederstillinger, styrer nå 31-åringen fra Oslo ett av Københavns mest sagnomsuste og kjente hoteller, Radisson Blu Royal Hotel.

Hotellet, som Hallre har vært hotellsjef det siste drøye året, var det det første i hotellkjedens portefølje og det første designhotellet i verden da det ble åpnet 1. juli 1960.

Hallre er en av mange tusen unge talenter i Rezidor-systemet som har deltatt på lederutviklingskursene, i Rezidor, kalt «Business School».

Helene Hallre fra Oslo har gjort kometkarriere i Radisson Blu. Nå er hun hotellsjef på Radisson Blu Royal Hotel i København. (Foto: Morten Holt)

På internasjonal grunn

– Jeg begynte i Radisson Blu allerede som 19-åring, og fant meg raskt til rette. Dette var «min» kjede. Jeg husker godt da jeg kom inn på Plaza første gang, og tenkte: «Nå befinner jeg meg på internasjonal grunn», sier hun smilende.

Etter hvert tok hun hotellfagskolen i Stavanger, parallelt med at hun arbeidet på tre Rezidor-hoteller i byen. Etter ett år med hotellstudier på Hawaii, kom hun tilbake til Plaza. Der gikk hun gradene på hotellet, samtidig som hun deltok på flere «Business Schools» for å utvikle seg og lære enda mer. Hun fikk ansvar for F&B, men siktet seg mest på K/K.

– Jeg har nok tenkt kurs, konferanse og arrangementer hele veien. Det virket veldig spennende, og med den store Sonia Henie-salen på Plaza (en av de største konferanse- og bankettsalene i Norge, red.anm.) fikk jeg spennende utfordringer, forklarer Hallre, som synes det aller beste med kursene er at det du lærer kan brukes umiddelbart og konkret når man er tilbake i jobb på hotellene.

Les også: Helene Hallre, et ledertalent av de sjeldne

«Business School»

– «Business School» er vår plattform for talentutvikling. Vi arrangerer dette minst seks ganger i året, med deltakere fra hele verden. I løpet av 21 år har vi hatt om lag 30 000 talenter gjennom systemet. Sist da, vi arrangerte «Business School» på Alna, hadde vi 180 deltakere fra Longyearbyen i nord til Cape Town i sør og fra Cork i Irland i vest og Moskva i øst, forteller HR-direktør for Norden i Rezidor, Kristoffer Solstad (38).

Han har gått gradene i systemet, med bakgrunn på blant annet Radisson Blu Scandinavia og Radisson Blu Plaza, og var også sterkt delaktig under etableringen av Park Inn by Radisson på Gardermoen.

Rezidor gir mange muligheter, mener Hallre og Solstad. (Foto: Morten Holt)

Han mener at kjeden har en stor fordel å være så utpreget internasjonal. Da møtes talenter fra hele verden, de lærer hverandre å kjenne, lærer av hverandre og deler erfaringer.

– I tillegg dreier det seg om nettverksbygging og kulturutveksling, og alt i alt gir dette oss et enormt mangfold, mener Solstad.

Mange muligheter – i kjeden

Han gir eksempler på mange ansatte som har fått unike muligheter – innad i kjeden. Det tilpasses selvfølgelig den enkeltes ønsker

– De har muligheten til å utvikle seg både hjemme eller i utlandet. Noen blir værende i utlandet, andre kommer hjem etter en tid med mange spennende og nye impulser fra hoteller langt fra Norge. Her har vi et klart fortrinn fremfor de nordiske og norske kjedene. Vi opererer over hele verden, påpeker Solstad.

Kristoffer Solstad og Helene Hallre. (Foto: Morten Holt)

Fikk muligheten – i Danmark

En av dem som fikk muligheten til å reise utenlands, var Helene Hallre. Hun dro ikke lenger enn til Danmark, men fikk nye utfordringer.

– I en årlig medarbeidersamtale med hotelldirektør Tarje Hellebust, ble jeg sommeren 2015 spurt om Danmark kunne være et alternativ. De søkte etter F&B-manager på Radisson Blu Royal. Jeg fant meg raskt til rette, og da hotelldirektør-stillingen ble ledig rundt juletider i 2015, fikk jeg muligheten.

– Royal er et betydelig mindre hotell enn Plaza, men en stor skute å styre. Det er et hotell med lang fartstid. Jeg hadde allerede i løpet av det første halvåret på hotellet, tatt på meg en del større prosjekter og utviklet nye konsepter, og på den måten vist engasjement for hele driften, ikke bare F&B. Det var nok bidragsgivende til at jeg fikk hotellsjef-stillingen, sier hun.

Har satt seg klare mål

– Som nevnt, jeg har alltid følt en veldig tilhørighet til vår kjede, og har også hatt tilbud fra ander kjeder, men ment at Radisson Blu er godt sted å være! Helt siden jeg begynte for 12-13 år siden, har jeg satt meg mål for hvordan jeg vil utvikle meg i kjeden – ved blant annet å delta på «Business Schools», der det er mange forskjellige temaer å velge mellom, forklarer Hallre.

Så godt har hun også gjort det på kursene, at hun selv har blitt en «trener» på kursene. Gjennom et kurs var Hallre med på å utvikle møtekonseptet Experience Meetings, møtekonseptet som i dag brukes i Radisson Blu-systemet.

– Det er viktig for oss å bruke egne ressurser. Vi «snakker samme språk», påpeker Solstad.

Les mer om Rezidors lederutvikling i magasinet Horeca (nummer 1 2017, som hadde utgivelse i januar)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS