Ren outsourcing

Outsourcing av renholdet er en problemstilling mange hotelldirektører stadig står overfor. Eksemplene som er kommet frem i media, har mest sannsynlig bidratt til at mange er blitt mer skeptiske til det.

Publisert

Denne ledereartikkelen er hentet fra Horeca nummer 4 2012:

ISS har fått massiv kritikk for måten de håndterer sine ansatte på hoteller de har overtatt renholdet ved. Renholdsnytt, renholdsbransjens eget fagblad, hadde nylig en reportasje fra Lillehammer Hotel. Der har ISS ansvaret for alt romrenhold. De overtok arbeidsgiveransvaret for samtlige stuepiker 1. juli i fjor, og alle parter – inkludert de ansatte – er fornøyde med resultatet.

En av renholderne var ansatt ved hotellet i 26 år, før ISS overtok arbeidsgiveransvaret i fjor sommer. Hun forteller til Renholdsnytt at hun ikke kjenner seg igjen i kritikken som er kommet frem i media. Arbeidshverdagen hennes er blitt bedre, først og fremst skyldes det mindre stress og mas enn før. Hun synes det er godt å ha fått ansvar for kun rommene, og ikke en rekke tilleggstjenester.

I ISS har også hotellet fått en stor renholdsaktør som har tatt tak i renholdet på en profesjonell måte. ISS har gitt de tidligere stuepikene opplæring i moderne renhold, noe som også innbefatter investeringer i nytt utstyr. Resultatet er at de har økt effektiviteten med ett rom i timen, noe som tilsvarer en økning på 60 prosent. Og det uten at de ansatte har fått en travlere hverdag – tvert i mot.

Hva så med hotellet? Jo, de er også fornøyd med resultatet. Hotelldirektør Shiona Law, som er portrettert på sidene 66-67 i dette nummeret, forteller at de sparer penger på outsourcingen, og at renholdet holder høy standard.

Nylig hadde hotellet besøk av en mystery shopper, og da scoret de hele 98,7 prosent på renholdet ved hotellet, inkludert konferanse- og fellesarealer som hotellet selv tar seg av renholdet.

Erfaringene ved Lillehammer Hotel gir dermed et mer nyansert bilde enn hva som er kommet frem tidligere.

Morten HoltRedaktør

Bestill abonnement på Horeca her

- eller last ned bladet elektronisk her

Tidligere lederartikler:

"

"Landets ubestridte frokosthotell

LEDER: For utenforstående kan det nesten det nesten virke litt kjedelig – at Scandic Nidelven (tidligere Rica Nidelven) vinner kåringen av landets best hotellfrokost år etter år. 10 ganger på rad for å være helt presis.

Les mer »"

"Aldri bedre forberedt

LEDER: I løpet av denne sommeren og høsten legges alt til rette for at Christian Andre Pettersen, Jan-Erik Hauge, Adrian Løvold, Øyvind Bøe Dalelv, Christopher W. Davidsen eller Adam Bjerck skal ha den nødvendige ballasten for å gi Norge en ny Bocuse d’Or-medalje, og da gjerne gull.

Les mer »"

Powered by Labrador CMS