horeca0210_liten

Frokost og sikkerhet

Frokosten er hotellenes viktigste måltid. Den saken er klinkende klar. De aller fleste av hotellgjestene får med seg morgenmåltidet før de skal på farten. Mange hotelledere har forstått at dette bør være et satsingsområde, både når det gjelder kvalitet og service.

Publisert

Men på mange hoteller må jeg innrømme at frokosten ikke alltid samsvarer med den servicen og den standarden resten av hoteller har å by på.

Twinings og Haugen-Gruppen har arrangert kåringen av landets beste hotellfrokost i seks år. Rica Nidelven har fortjent vunnet fem av gangene. Hotellet satser bevisst på frokosten – og får betalt for det.

Likevel, det aner oss at det bør være et hotell av en viss størrelse for å hevde seg i denne kåringen. Hvorfor ikke lage to kategorier, en ”klasse” for de litt mindre overnattingsstedene, der du også kan få servert en nydelig frokost med en utmerket service, også kan komme med i beregningen?

De siste årene har flere hoteller vært utsatt for ran. Antall hotellran og tyverier i bransjen har økt, og ranene har blitt grovere, spesielt i hovedstaden.

”Der det finnes kontanter, vil det alltid være en viss fare for ran. Derfor er det viktig at både hoteller og restauranter raskest mulig foretar en risikovurdering og etablerer god beredskap, sier Gro Haugen i NHO Reiseliv i denne utgaven av Horeca. NHO Reiseliv gir 12 råd om kortsiktige tiltak som kan øke sikkerheten og gi rask sikring på hotellene.

Etter den siste hendelsen i København, der en norsk kvinne ble drept på et hotell, bør også hotellene vie mer oppmerksomhet til en ny side av sikkerheten. Skal alle og enhver slippe inn på et hotell? De store hotellene har bra dekning av overvåkningskameraer og ulike former for vakthold, men er sikkerheten tilstrekkelig innrettet på forebygging? Hvor ofte ID-sjekker dere gjestene ved innsjekk på hotellet? Og hvis du som gjest har vært en tur ute av hotellet, hvor ofte blir du sjekket på vei inn igjen?

Og forresten; pass på tingene dine når du spiser frokost. Undersøkelser viser at det er da hotelltyvene slår til. Mange spiser frokost etter at de har sjekket ut, og har med verdisaker til frokostsalen. Mens gjesten tar turen til frokostbuffeen, ofte et stykke unna, tar tyven turen til gjestens bord…

Morten Holt, redaktør

Powered by Labrador CMS