– Atmosfære er et undervurdert begrep i hotellbransjen, mener Stig Fische og Laila Aarstrand på Støtvig Hotel i Østfold. (Foto: Morten Holt)

– Atmosfære, et glemt hotellbegrep

Når du tar steget inn i resepsjonen på Støtvig Hotel, og samtidig ser rett ut mot havet, føler du allerede her at hotellets atmosfære skiller seg ut fra andre norske hoteller.

Publisert

– Det snakkes mye om service, om holdninger og det å by på det lille ekstra. Det er svært viktig i hotellbransjen, men jeg mener at det er en ting som blir undervurdert: Atmosfære og egenart. Og gjerne en atmosfære du ikke finner alle andre steder, sier hotelleier Stig Fische.

Eier Stig Fische har latt seg inspirere av badehotellene i New Hamptons i USA. (Foto: Morten Holt)

Inspirert av badehotellene

Nye Støtvig Hotel er topp moderne, med inspirasjon fra de gamle badehotellene langs Oslofjorden, og med kanskje enda sterkere inspirasjon av atmosfæren fra Hamptons og Martha’s Vineyard like nordøst for New York. Alle skiltene i og ved huset er for øvrig håndlaget på Cape Cod i nettopp New England.

– Vi kaller det en kombinasjon av Larkollen og Hamptons, sier eier Stig Fische fornøyd – etter å ha forflyttet seg «fra fjell til fjord».

Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)

Han har eid hoteller som blant andre Highland og Dr. Holms (18 år) på Geilo, og eier fortsatt Mølla på Lillehammer, men det er her i strandkanten han virkelig ser seg fornøyd med sluttresultatet.

Unik beliggenhet

Fra Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Det har blitt akkurat slik jeg ønsket det. Du finner jo knapt bedre beliggenhet, mener Fische, som vokste opp i Rygge kommune, ikke langt fra hotellet.

– Her drakk jeg min første halvliter, og her drikker jeg trolig min siste! sier 70-åringen smilende.

Utenfor kjede

Fische tror bestemt at alt det særpreget han har satt på hotellet på Larkollen, det ville han ikke hatt anledning til med en hotellkjede i ryggen.

«Det er en privatperson og en familie som står bak dette. Og det er ikke en investering, det er en drøm og en livslang kjærlighet. Pengene vi bruker på dette hotellet, har vi spart opp gjennom et langt liv for å bruke dem på det som er viktig», skrev Fische i annonsen i Horeca i 2012 – da han søkte etter en femstjerners hotelldirektør til et kommende firestjerners hotell.

Støtvig Hotel. (Foto: Hotellet)

320 millioner kroner er investert i det fantastiske hotellet. Da er kjøpesummen på 50 inkludert. Men slike summer må til for å få det særpreget hotelleieren ønsket.

– Et hotell slik det skal være

– Vi har bygd det slik vi mener et hotell skal være. Dessuten har vi gjort alt for å legge alt i huset på et høyest mulig nivå – uten at det skal bli for fint. For det skal være et hotell for alle – der vi skal overraske gjestene med noe mer enn de forventer! sier Fische, som har prydet hotellet med kunst og andre ting han har samlet gjennom et langt liv. Han vil ikke helt innrømme at hotellet har et maritimt preg, men vandrer du rundt i gangene på hotellet, så ser vi absolutt sneven av akkurat det. Hotellbilen, en Ford Woodie fra 1946, er hentet fra California, og skal forsterke den tidsånd og det konseptet eieren ønsker at hotellet skal identifiseres med.

Tar du forresten turen inn i biblioteket, får du historien om miltærflyplassen på Rygge fra 1953 til 2012, der Fisches stefar var stasjonssjef fra 1960 til 1963.

For minnenes skyld

– Vi jobber kontinuerlig for å skape gode opplevelser for gjestene. De som har besøkt oss skal huske Støtvig som en minnerik opplevelse. Da har vi oppnådd det vi ønsker, sier hotelldirektør Laila Aarstrand og eier Stig Fische.

Les mye mer om Støtvig Hotel i magasinet Horeca (nummer 4 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS