Foreldre kan ta med barna i vanlige, hverdagslige oppgaver og bidra til god livsmestring. (Foto: OFG)

Hjemmeskole og livsmestring

Karantenetilværelsen mange nå opplever krever noe mer av oss. Når faste mønster blir brutt, gir det mulighet for positiv forandring. Foreldre kan ta med barna i vanlige, hverdagslige oppgaver og bidra til god livsmestring, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).

Det er mye god læring i å følge en oppskrift. (Foto: OFG)

– Bedre tid sammen betyr at vi kan ta i bruk vanlige og dagligdagdagse sysler både for å få tiden til å gå og for å bidra til nyttig læring, mener Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg, skriver Utdanningsdirektoratet.

Dette er med andre ord ikke et spesifikt fag, men skal være en rød tråd i all undervisning. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Det kan foreldre bidra til uten spesiell lærerkompetanse.

Aktuelle områder innenfor temaet er levevaner og fysisk og psykisk helse. Mange har hektiske hverdager til vanlig og ikke så god tid til å snakke sammen. Noen tema er vanskelige å ta opp, og ofte er det lettere å snakke sammen når man også gjør andre ting sammen.

Bedre tid sammen betyr at vi kan ta i bruk vanlige og dagligdagse sysler både for å få tiden til å gå og for å bidra til nyttig læring, mener Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. (Foto: OFG/Benjamin A. Ward)

– Ta en luftetur og en prat, råder Gerd Byermoen. Det kan bli en fin samtale om klimaforandringer og vår mulighet til påvirkning. Kanskje kan samtalen også brukes til å snakke om hva som virkelig er viktig, altså verdivalg? I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende. Kanskje kan «guarden» senkes litt nå når vi er tvunget til å a det litt mer med ro.

Informasjonsflommen vi alle nå utsettes for kan skape frykt og utrygghet. Da er det viktig å snakke om mediebruk og kildekritikk, og ikke minst hvordan følelsene kan håndteres. Ikke alt som skrives stemmer, og det som kommer til deg er ikke nødvendigvis den beste kilden til sannheten.

Personlige og praktiske gjøremål kan kobles til skolefag

Å spise sunn og god mat er godt for både kroppen og kloden. Barn og unge kan lære mye av å få delta i matlagingen. Ferdigheter som kan tas med videre i livet og også konkrete skolefag. Det er selvsagt avhengig av hvilken aldersgruppe barnet er i, men her er noen aktuelle tips.

Konkrete aktiviteter egnet for barn 8 – 12 år

  1. Finn frem til en oppskrift dere har lyst til å lage, for eksempel lasagne. For å bruke en oppskrift må vi både lese og forstå den.
  2. Er dette en sunn rett? Hverdagsmat eller festmat? Se de norske kostrådene.
  3. Vask hender og tenk på kjøkkenhygiene
  4. Råvarene finnes frem
  5. Planlegge og forberede (preppe)
  6. Se, lukt og smak - hva kan brukes - når må det evt.kastes? Snakk om å kutte matsvinn.
  7. Mål og vekt – desiliter og gram – praktisk bruk. Skal oppskriften rekke til flere eller færre personer? Da må alle ingrediensene justeres opp eller ned - det kan være en fin matteoppgave.
  8. Navn, form og farge på ulike grønnsaker. Kan du navnet på andre språk?
  9. Gjør ferdig retten
  10. Dekk bordet og server
  11. Nyt maten og praten!

Hjemmeaktiviteter kan være god læring. Både praktisk kunnskap og gode relasjoner kan tas med videre i livet, og bidra til livsmestring og et godt liv.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS