Lørdag hele uken? Nå er det på tide å ta hverdagen tilbake og ta sunne valg. Velg fatet til venstre. (Foto OFG)
Lørdag hele uken? Nå er det på tide å ta hverdagen tilbake og ta sunne valg. Velg fatet til venstre. (Foto OFG)

Dårligere matvaner etter koronatiltakene

Koronaepidemien truer folkehelsen, uansett om du er smittet eller ikke.

Publisert

Dagligvarebutikkene selger uvanlig store mengder søtsaker, og en undersøkelse fra Opinion viser at to av ti, spiser mindre sunt en før.

Noen kjedespiser, noen trøstespiser, noen skal kose seg. Uansett årsak - det er på tide å ta kontrollen tilbake, det kan ikke være lørdag hele uken.

Norsk koronamonitor fra Opinion har intervjuet 2642 nordmenn om hvordan deres matvaner er blitt etter koronautbruddet. En av ti spiser sunnere mat nå sammenlignet med før koronautbruddet. Dobbelt så mange, to av ti, spiser mindre sunt. Syv av ti sier matvanene er uendret.

Hverdagsrutiner snudd på hodet

Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av. (Foto: OFG)
Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av. (Foto: OFG)

Ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt, Iselin Bogstrand Sagen, mener årsakene til at matvanene endres kan være mange, men at det henger sammen med at hverdagsrutinene er betraktelig endret for de fleste.

– Mange er permitterte, mange føler seg ensomme, og mange har mistet kontroll over hvilken dag det er. Mange er på hjemmekontor og skal samtidig passe barn, og kanskje også inntre i rollen som lærer for barna sine. Når hverdagsrutinene våre blir satt på prøve, blir også matvanene våre satt på prøve, mener hun.

I de fleste kostholdsundersøkelser ser man et tydelig skille i matvanene mellom dem med lav og høy utdannelse. De med høyere utdannelse har vanligvis sunnere matvaner enn de med kortere utdannelse. Når hverdagsrutinene våre blir snudd på hodet spiller det visst ingen rolle hvilken bakgrunn man har. Uansett utdanningsnivå, viser Opinions undersøkelse at en stor andel, spesielt unge voksne oppgir å ha fått dårligere matvaner i denne perioden. Bare noen ganske få hevder å ha bedre matvanene sine.

Det kan ikke være lørdag hele uken

– De fleste vet nok godt hva de bør spise mindre av. Nå gjelder det bare å ta kontroll, og gjennomføre. Husk at det ikke er et offer å gi slipp på de dårlige matvanene, det er vel heller tvert om. Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel, sier Iselin Bogstrand Sagen.

Hvordan unngå at koronatiltakene blir en trussel for folkehelsen?

Dårlige matvaner og lite fysisk aktivitet er oppskriften for å gå opp i vekt. Overvekt og fedme er assosiert med en rekke livsstilsrelaterte sykdommer, som hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, for å nevne noen. Det er i tillegg uten tvil langt vanskeligere å gå noen kilo ned enn opp. Så ikke gå i fellen med å tenke «Ja, men jeg tar det av igjen etter at hjemmekontortilværelsen er over».

Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. I tillegg anbefales det å begrense inntaket av rødt kjøtt, salt og sukker. Det anbefales også at vi spiser minst 500 g frukt og grønnsaker hver dag, halvparten av hver.

Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av. Ernæringsrådgiverens beste tips er derfor å fylle halve tallerkenen med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid.

– Det kan for eksempel være halve middagstallerkenen med en gresk salat, grillede grønnsaker eller bakte rotgrønnsaker. Eller havregrøt toppet med bær og et glass appelsinjuice, sier Bogstrand Sagen.

Hun forklarer at frukt og grønnsaker er en svært viktig kilde til kostfiber og mange viktige vitaminer og mineraler. Kostfiber bidrar til at vi holder oss mett lengre og til et stabilt blodsukker. Noe som kommer godt med for å få søtsuget under kontroll.

Spis ordentlige måltider

Sult og lavt blodsukker gjør det lett å gå på jakt i skuffer og skap. Et godt råd er å spise gode fargerike måltider som gjør deg skikkelig mett.

– To tynne knekkebrød med smøreost til lunsj holder ikke helt til middag, da er det lett å gå på en smell, sier Bogstrand Sagen.

Sørg for bra hverdagssnacks

Det kan være enkelt og fristende å «kose seg litt ekstra» i denne merkelige tiden, og det kan på mange måter være en fin holdning å ha. Tenk bare over hva som skal til for å kose seg. Styr unna søtsakene til hverdags og fyll heller på med snacks som både smaker godt og er bra for helsen. Frukt og grønnsaker både kan, og bør, spises gjennom hele dagen. Et godt tips er å la grønnsaker og dipp stå fremme. Lag en deilig tzatziki og kutt gulrot, kålrot og agurk i staver og dypp i vei.

– Start nå. Ta de gode matvanene tilbake, oppfordrer Iselin Bogstrand Sagen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca