Foto: Eirik Versto

Tar i bruk norsk teknologi for digital bestilling

Selskapet Ordr ble startet opp for ett år siden. Nå strømmer serveringsbransjen til.

Foto: Eirik Versto

Bare de siste ukene har mer enn 100 serveringssteder tatt kontakt for å bruke appen, og innen kort tid vil over 50 nye steder i Oslo ta den i bruk.

For bare ett år siden etablerte eks-håndballspiller Edwin Fjeldtvedt selskapet Ordr. Drømmen var å lage en helt ny metode for bestilling og servering av øl, vin og mat på puber, kafeer og restauranter. Nå har smittevern-hensyn ført til rekordbestillinger av tjenesten fra serveringsbransjen.

– Traff en nerve i serveringsbransjen

I høst begynte de å teste ut den nye tjenesten – og flere restauranter meldte om positive erfaringer.

– Vi forsto at vi hadde truffet en nerve hos bransjen. Interessen var stor for å prøve oss ut – og vi fikk i tillegg på plass investorer som trodde på konseptet, sier Fjeldtvedt.

Kundene slapp å vente på servitøren, kokken fikk bedre system på bestillingene – og servitørene kunne konsentrere seg om å servere gjestene på en mye smidigere måte enn før.

Resultatet var at salget økte, fordi bestillingsprosessene og serveringen gikk mye raskere. Til tross for at den fysiske bestillingen ble digital og ikke med en servitør, gikk kundetilfredsheten gikk opp – og servitørene fikk faktisk enda mer i tips.

Smittereduserende teknologi gir #tryggrestaurant

Foto: Eirik Versto

Så kom korona og i praksis stengte ned hele restaurant-Norge, midt i den viktige lanseringsfasen for et nystartet gründer-selskap:

– Da så vi rimelig mørkt på det, sier han.

Men så kom de nye smitteverntiltakene og helserådene som oppfordrer til minst mulig fysisk kontakt. Det ble opphavet til kampanjen #tryggrestaurant.

– Vi har et veldig godt lag som tør å tenke nytt. Derfor så vi tidlig at det er mulig å bruke denne teknologien til å redusere smittefaren når restauranter og barer åpner opp igjen fremover, sier gründeren i en pressemelding.

Kan få bransjen opp og stå raskere – og tryggere

På samme måten som videokonferanser har bidratt til å redusere fysisk kontakt, kan serveringsbransjen nå tilrettelegge for minst mulig fysisk kontakt ved bestilling, betaling og servering.

– Alle serveringssteder må åpne med redusert kapasitet, slik at det fort kan bli ventetid og dårlig service. Det unngår man ved å gi gjestene anledning til å gjøre alt via mobilen. Tjenesten er så enkel at serveringsstedene kan ta den i bruk i løpet av noen timer, sier han.

De siste to ukene har mer enn 100 barer og restauranter tatt kontakt for å komme i gang med det nye konseptet, og bare i Oslo er det i løpet av denne uka 25 steder som allerede bruker løsningen.

– Håpet er at dette kan bli et lite lyspunkt for en bransje som ellers sliter. Men dersom vi kan bli en del av løsningen for at serveringsbransjen kan komme i gang igjen på en tryggere måte – da har vi virkelig levert på samfunnsoppdraget vårt, sier Fjeldtvedt.

Les mer på Ordr.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS