Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. (Foto: Thomas Kleiven/NHO Reiseliv)

Ett av to spisesteder åpner igjen

Halvparten av serveringsstedene, som har vært stengt grunnet koronakrisen, åpner igjen – etter flere uker med stengte dører.

Med en bransjeveileder for smittevern på plass, er serveringsstedene klare til å ta imot gjester igjen på en trygg måte.

NHO Reiselivs medlemsundersøkelse gjennomført 29. april blant 674 reiselivsbedrifter, viser at flere og flere reiselivsbedrifter begynner å åpne igjen. Én av to serveringsbedrifter, fire av ti hoteller og seks av ti campingplasser har åpent eller kommer til å åpne igjen – med noe redusert bemanning.

Bransjeveileder fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv har, på bestilling fra norske helsemyndigheter, laget en bransjeveileder for smittevern ved serveringssteder som skal gjøre det trygt å holde åpent og ta imot gjester og ansatte:

─ En slik veileder vil hjelpe bedriftene å følge smittevernrådene fra myndighetene, og sikre at gjester kan føle seg trygge på å gå ut og spise. Med en god veileder på plass kan bedriftene få aktiviteten opp igjen, innenfor de rammene som myndighetene sier er trygt og forsvarlig, som for eksempel ved å legge til rette for distanse mellom gjestene, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Anbefaler nordmenn å støtte sine favoritter

Serveringsbransjen er hardt rammet av koronakrisen. Selv om bransjen gradvis åpner opp igjen, er fortsatt en stor andel av de ansatte permitterte og mange bedrifter frykter konkurs. Fire av ti bedrifter innen servering og uteliv har planer for oppsigelser. Nær seks av ti mener det er en reell risiko for at bedriften går konkurs. NHO Reiseliv-direktøren kommer med en klar oppfordring til alle nordmenn:

─ Vi har levd med strenge restriksjoner og ulike regler i flere uker, men nå begynner samfunnet gradvis å åpne opp igjen. Serveringssteder over hele landet er klare til å ta imot gjester igjen på en trygg måte. Nå håper jeg alle nordmenn vil benytte seg av sine lokale favoritter slik at bedriftene overlever og kan fortsette å være våre favoritter i fremtiden, sier Krohn Devold.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS