Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Nye tiltak skal restarte reiselivet på vei ut av pandemien

Torsdag 6. mai mottok næringsministeren en ny nasjonal reiselivsstrategi fra Innovasjon Norge. Her får regjeringen anbefalinger om hvilke grep som bør tas for å styrke reiselivet fram mot 2030.

Publisert
næringsminister Iselin Nybø. (Foto: Nærings- og fiskeridepartementet)
næringsminister Iselin Nybø. (Foto: Nærings- og fiskeridepartementet)

Dette gjør Norge til et av de aller første landene i verden som har en plan klar for reiselivsnæringen sin etter pandemien.

– Første steg på veien er å få reiselivet på beina igjen, og gi næringen en restart, sier næringsminister Iselin Nybø (V). I strategien fra Innovasjon Norge foreslås det 23 tiltak som peker ut kursen for norsk reiseliv fram mot 2030. Strategien foreslår også tiltak for å øke aktiviteten i næringen på kort sikt.

– Det er mange små og store jobbskapere i reiselivsnæringen, som skaper velferd og levende lokalsamfunn over hele landet. Pandemien har rammet disse hardt, og nå trengs det strakstiltak for å få næringen raskt på beina igjen, sier næringsministeren.

Markedsføre Norge som reisemål

Under lanseringen av strategien varslet næringsministeren nye 50 millioner til å markedsføre Norge som reisemål, for å sikre at de utenlandske turistene kommer raskt tilbake. I tillegg oppfordrer regjeringen reiselivsbedriftene til å samarbeide mer, og åpner for at også samarbeidsprosjekter skal kunne få penger fra omstillingsordningen. Det vil bidra til at det utvikles flere nye reiselivsprodukter.

– Det kommer til å bli beinhard kamp om utenlandsturistene når grensene åpner igjen. Derfor vil vi nå doble midlene til internasjonal markedsføring, slik at turistene velger Norge og alt det flotte norsk reiselivsnæring har å by på, sier Nybø.

Bestilte strategien før pandemien

Det var i fjor vinter at regjeringen ga Innovasjon Norge oppdraget om å lage en nasjonal reiselivsstrategi. Opprinnelig ble den bestilt for å få et nytt blikk på den langsiktige utviklingen i norsk reiseliv. Da var næringen preget av tydelige voksesmerter, med høyt besøkstrykk på enkelte steder, spesielt i sommerhalvåret. Samtidig ønsker mange reisemål seg flere besøkende i store deler av året. Reiselivets klimaavtrykk må også reduseres det neste tiåret.

– Denne strategien legger opp til at reiselivet skal bli grønnere, mer lønnsomt og mer balansert. Det er viktig at vi har en plan for hvordan vi skal klare å utvikle norsk reiseliv i en mer bærekraftig retning. Denne strategien håper jeg vil bidra til det, sier Nybø.

23 konkrete tiltak

– Vi har satt oss store mål, men gjennom 23 konkrete tiltak skal vi sammen klare å tiltrekke oss nye gjester, skape flere hjørnesteinsbedrifter og vekst for lokalsamfunn, samtidig som vi tar vare på landet vårt for fremtidige generasjoner, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS