Screenshot fra kampanjefilmen til NHO Reiseliv.
Screenshot fra kampanjefilmen til NHO Reiseliv.

NHO Reiseliv kan ta EM-gull i kommunikasjon

Rekrutteringskampanjen «Smak deg frem» har bidratt til å øke søkertallene til restaurant- og matfag. Nå kan den vinne gull i europamesterskapet i kommunikasjon.

Rekrutteringskampanjen «Smak deg frem» ble initiert av NHO Reiseliv som ett av mange tiltak i arbeidet med å dekke det store behovet for faglærte medarbeidere i reiselivet.

Smak deg frem er utviklet av NHO Reiseliv i tett samarbeid med kommunikasjonsbyrået Trigger, som står sammen om finaleplassen i «European Excellence Awards», ofte kalt EM i kommunikasjon.

Konkurransen får hvert år tusenvis av innsendelser, og et knippe går videre til «Short list» i sin kategori. «Smak deg frem» har kommet gjennom nåløyet, og er videre i kategorien «Science and Education» – utdanning og kunnskap. 

Det er totalt fem finalister i kategorien. Vinneren kåres i Berlin 6. desember. 

Innsiktsbasert kunnskap gir resultater

«Smak deg frem»-universet består av korte filmsnutter og episoder, der unge selv forteller om sin skole- eller jobbhverdag.

Hver film viser hverdagen til elever, lærlinger og unge fagarbeidere som har valgt ulike retninger innen restaurant- og matfag, og gir et ærlig innblikk i hva du lærer.

– Suksessen var at vi jobbet innsiktsbasert. Gjennom grundige undersøkelser og intervjuer med unge, kom vi frem til nye svar på hva som faktisk motiverer unge når de skal velge VGS. Det er dette som er fundamentet for Smak deg frem, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad. 

– Vi er selvsagt stolte over at kampanjen har gitt oss finaleplass i Europa, men aller mest over at vi har nådd ungdommen med budskapet, understreker Habberstad.

Snur tradisjonell kommunikasjon på hodet 

Innsiktsarbeidet og konseptet for «Smak deg frem» ble til i tett samarbeid med kommunikasjonsbyrået Trigger. Byrået har også bistått med utformingen av konseptet og filmene i kampanjeuniverset.

 – Etter å ha dykket ned i målgruppen ble det tydelig at elevene – selv om de elsker Chef's Table på Netflix – mest av alt er redde for å velge feil og låse seg til én ting. Hva om de ikke har lyst til å være kokk om noen år? Vi måtte derfor snu budskapet fra hva du blir, til ferdighetene du får, og alle mulighetene som åpner seg med restaurant- og matfag. Vet viste seg å være en svært effektfull strategi, understreker hovedkreatør for kampanjen hos Trigger, Eystein Molland Norderval.

25 millioner visninger – og syv prosent økning i søkere 

Budskapene i «Smak deg frem»-kampanjen er rettet mot unge, foreldrene deres og rådgivere i skolen. Budskapene presenteres via et eget digitalt univers, der Tiktok- og Instagram, lengre filmepisoder, eget undervisningsopplegg og en nettside inngår.

Siden starten har kampanjens budskap nådd 25 millioner i målgruppene, og har bidratt til en vekst i antall søkere til restaurant og matfag.

– Bransjen har et stort behov for faglært arbeidskraft, og lav rekruttering til restaurant- og matfag-linjene har lenge vært en bekymring. Smak deg frem er en av mange måter vi i NHO Reiseliv arbeider for å øke rekrutteringen og fagkompetansen i bransjen. Det er derfor veldig gledelig at vi, i perioden som Smak deg frem-kampanjen har vært aktiv, nå ser en økning i antall søkere til Restaurant og matfag, sier NHO Reiseliv politiske rådgiver for utdanning og kompetanse,  Henrik Hamborg.

Unikt samarbeid – men ikke støtte i statsbudsjettet

NHO Reiseliv bygget opp «Smak deg frem» i 2020, og har siden den gang fått med mange sentrale samarbeidspartnere i prosjektet.

Prosjektet gjennomføres nå som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i restaurant- og matfag (FORM). Prosjektet ble i 2022 tildelt midler fra Landbruks- og matdepartementet (LMD) til oppstart av en av flerårig kampanje, men prosjektet er ikke tildelt midler i det forslåtte statsbudsjettet for 2025.

– Vi er skuffet og overrasket over at «Smak deg fram» ikke fikk videre støtte i statsbudsjettet. Dette er første gang alle aktører har samlet seg om et felles budskap, og aldri før har vi sett så gode resultater. Men vi er ikke ferdig – vi må fortsette å snakke frem restaurant- og matfag. Faglært arbeidskraft er avgjørende for å lykkes med utvikling av Norge som måltidsdestinasjon.

Her kan du se film om kampanjen

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS