Ask gårds Slegge er én av bestselgerne. (Foto: Lisa Westgaard/Stiftelsen Matmerk).
Ask gårds Slegge er én av bestselgerne. (Foto: Lisa Westgaard/Stiftelsen Matmerk).

Matmerkprisen til Ask gård

Ask gård ble hedret med Matmerkprisen under NM i kjøttprodukter 2020.

Publisert

– Matmerkprisen kom som lyn fra klar himmel for oss - det var ikke en pris vi visste vi var aktuelle for. Vi hadde på TV-en og ventet egentlig bare på de kategoriene vi var aktuelle for. Da vi skjønte at det var oss Nina Sundqvist snakket om ble vi litt paffe. Vi føler det er en pris hvor en hedres for lang og tro tjeneste i faget, sier Kristoffer Evang, daglig leder hos Ask gård.

Erfaring er ikke alt

Administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist, delte ut Matmerkprisen under NM i kjøttprodukter. (Foto: Stiftelsen Matmerk)
Administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist, delte ut Matmerkprisen under NM i kjøttprodukter. (Foto: Stiftelsen Matmerk)

Matmerkprisen er en hederspris som deles ut av Stiftelsen Matmerk til en virksomhet, person eller aktør i kjøttbransjen som har utmerket seg på en helt spesiell måte.  I år ble hedersprisen delt ut for 7. gang under NM i kjøttprodukter som i år ble streamet på nett, og Ask gård fikk prisen for sine spekepølser i særklasse.

– Årets hederspris har mange kandidater der fellesnevneren er høy fagkompetanse, høy yrkesstolthet og lang erfaring. Årets vinner tikker bare av to av tre av disse. Faktisk er det en aktør som har få år med spekepølsetradisjoner i ryggsekken, ja vinneren er nesten som en Espen Askeladd i bransjen. Og i likhet med Espen Askeladd, så kan vi nesten si at aktøren virkelig bergtok prinsessa – eller forbrukeren om du vil, sa administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist, under utdelingen.

Dyrevelferd, økologi og samarbeid

Med et stort søkelys på dyrevelferd, økologi og samarbeid har Ask gård blitt lagt merke til av bransjekolleger og stadig flere forbrukere. Kjøttprodusenten har vunnet en rekke gjeve priser og utmerkelser – deriblant Spesialitet for lokalmat i særklasse for mange av spekepølseproduktene sine. Dette motiverer daglig leder Kristoffer Evang:

– Vi er en gjeng med folk som har et meget sterkt konkurranseinstinkt. Vi går alltid inn for å være best. Så blir vi ikke alltid det, og det er sunt. Da kan man ta en fot i bakken og se på hvordan man kan bli bedre. Hva er den siste lille fem prosent som kan løfte produktet opp?

Lanserte nettbutikk da Norge stengte ned

Da Norge stengte ned i mars kastet Ask gård seg rundt og lanserte ny nettbutikk hvor de gjorde det mulig å bestille spekepølser hjem på døra.

– Ja vi prøvde å nå folk der de var, salget skjøt til himmels i mars og april, men normaliserte seg utover sommeren. Vi ser at det tar seg litt opp igjen nå som landet stenges gradvis ned igjen, sier Evang.

Horecasalget ned

Det har vært utfordrende måneder for mange lokalmatprodusenter, men det ser lyst ut for Jevnaker-bedriften som i disse dager opplever stor vekst.

– Den store veksten i år har vært hos Meny, der fokuset de har hatt på Matskatter har vært med å redde oss. Horecasalget er ned 45 % fra i fjor mens dagligvare har en vekst på 220 % for oss mot 2019. Vi holder på å bygge nye lokaler for å kunne tackle veksten, så i juni 2021 har vi 1000 kvadratmeter med nye produksjonslokaler klare. Det ser vi frem til, da det er kaotisk å produsere et tonn salami i uka på 160 kvadratmeter, sier Evang.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca