
Kina – et enormt potensielt marked
Beitostølen ser for seg et nytt, stort og spennende marked i Kina. Denne uka kom en liten delegasjon hjem fra verdens mest folkerike land med nye impulser, tanker og ideer for fremtidens satsing i fjellandsbyen oppunder Jotunheimen.

Beitostølen-satsingen mot Kina, og opplegget i Beijing, er i regi av Beitostølen Resort, og på World Winter Sports Expo2017 på China National Convention Center, deltok Beitostølen på den norske paviljongen i regi av Innovasjon Norge.

Milliardmarked
Administrerende direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi, er fornøyd med uttelingen:
– Her skulle vi besøke et milliardmarked for første gang, på andre siden av kloden. Det ikke lang tid etter at vi hadde satt beina på kinesisk jord, at vi kunne konstatere at vi var positivt overrasket. Kineserne er genuint hyggelige, de er høflige, lydhøre og interessert i hva vi har å tilby på Beitostølen. Jeg møtte én og én kineser, ikke millioner av gangen. Det er dette som gjelder i Kina; etablere personlig og fysisk kontakt.

Saken fortsetter under bildet
Han forteller videre at delegasjonen møtte mange unge kinesere i 20-30-årene blant turoperatørene. – De snakker forholdsvis godt engelsk, og vi hadde kontakt med rundt 50 ulike turoperatører, som vi nå følger opp. Målet er å få én turoperatør til å komme i gang med å markedsføre og selge turer til oss.

– Våre muligheter er helt åpenbart gode. Kinesere i hopetall ønsker å lære seg å gå på og stå på ski, og jeg tror vi skal få kineserne til å komme for å lære og ha det gøy i snøen med alle aktivitetene vi har på Beitostølen, sier Hovi.
Har sine egne mediekanaler
– I Kina er ikke Facebook eller Google-produkter så vanlig. Med 1,3 milliarder mennesker har kineserne sine egne mediekanaler, og trodde du Kina henger etter i den teknologiske utviklingen, tro om igjen! Sier én av de andre som var med på turen, Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene.
– Vi hadde blant annet et møte med Mafengwo, som er et selskap som både produserer innhold og selger sine egen søkemotor-plattform. Dette er nest største søkemotor i Kina, og har kunder som Disney, Audi, Visa, Canon, Singapore Airlines og en rekke nasjoners turisme-organisasjoner, forteller Jacobsen videre.

Ut juli i 2017 har det vært 278 000 kinesiske gjestedøgn i Norge, en økning på 63 000 gjestedøgn, og i underkant av 30 prosent opp fra samme periode i 2016.
– Når de aller fleste andre utenlandsmarkedet enten har nedgang eller marginale framganger, sier vel det det meste om hvorfor Kina er så interessant for oss. Kina utgjør et marked med et helt unikt volum, sier Jacobsen.
Leirin markedsføres som Norway Mountain Airport

– Vi satser inn i et mulighetsrom som er mildt sagt spennende. Vi tenker stort, og vi er ikke redde for å være åpne på at vi deltar for å hoppe bakken ned. Beitostølen har opplevd en fantastisk trafikkvekst de siste par årene, og jeg ser ingen grunn til at ikke denne utviklingen skal fortsette, sier Jacobsen videre.
Det er også viktig å understreke at vårt viktigste fokus vis á vis Kina, er Leirin, eller Norway Mountain Airport, som er navnet som nå markedsføres internasjonalt. 1. januar 2019 skal et nytt driftsselskap overta driften av flyplassen, og vi arbeider nå langs flere akser for å legge et best mulig grunnlag for dette, både med flere nye chartre og med etableringen av nytt driftsselskap, sier Bjørn B Jacobsen.
– For oss som driver både skiskole og også utdanner skiinstruktører, var det selvsagt interessant å se nærmere på akkurat denne biten, og hvilke behov Kina har her. De er utvilsomt gedigne. Jeg knyttet gode og verdifulle kontakter, og vi arbeider nå videre med disse, med sikte på samarbeid for skiskoler og utdanning av skiinstruktører, sier Tor Håvard Kolbu, som leder Beitostølen Aktiv & Skiskole, og som også var med turen til Kina.
Samarbeid med idretten i Norge
Jacobsen, Kolbu og Hovi skal i løpet av den nærmeste tiden ha et møte med lederne i Idrettsforbundet på Ullevål, for å se nærmere på hvordan vi kan samarbeide, til glede både for idretten og for Beitostølen.
– Og; når Gerhard Heiberg er tilbake fra IOC-kongressen som pågår i Lima i Peru i disse dager, skal jeg ha en prat med han for å oppsummere for Beijing-reise, og få hans vurderinger og innspill på veien videre. Han har som kjent en helt unik posisjon i Kina, og det er av uvurderlig verdi for oss å ha Heiberg på laget, sier Jacobsen i DestinasjonsKirurgene.
Saken fortsetter under bildet
Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)
Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her
