Kavlifondet vil øke forbrukerbevisstheten

Kavlifondet ønsker å vise norske forbrukere at det nytter å hjelpe, også gjennom bevisst forbrukeratferd, og lanserer kampanjen «De Gode Nyhetene».

Publisert

Kavlifondet eier blant annet både Kavli og Q-meieriene, og ruller i disse dager uten kampanjen.

Kavlifondet gir årlig av overskuddet fra Kavlikonsernet til gode formål over hele verden. I 2016 var tallet på 72,5 millioner kroner. Nå ønsker Kavlifondet å øke forbrukerbevisstheten gjennom «De Gode Nyhetene», som blir å se i sosiale medier fremover.

Daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen.

– Det nytter å hjelpe

– Vi ønsket å gjøre noe annerledes enn klassisk bistands- eller merkevarekommunikasjon. Bærebjelken i hele kampanjen er å være en motvekt til det negative bildet vi får av verden gjennom mediebildet, sier daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, i en pressemelding.

Hun håper at kampanjen kan bidra til å snu manges oppfatning av hvordan det står til i verden, og gjenreise troen på at det nytter å hjelpe direkte eller gjennom bevisste forbrukervalg.

Vil motbevise vrangforestillinger

– Vi har hentet inn kunnskap gjennom en landsomfattende Kantar TNS-undersøkelse. Den viser at mange har et negativt syn på hvordan det går her i verden. For eksempel mener 61 prosent at verden blir et verre sted å være eller står på stedet hvil, og nesten 40 prosent tror utviklingen i det vi gjerne kaller U-land går i negativ regning. Tall fra FN viser derimot at verden på veldig mange områder har beveget seg i veldig riktig retning de siste årene. Derfor ønsker vi å fortelle positive historier og vise den positive utviklingen, fortsetter Iversen.

Kampanjen «De Gode Nyhetene» vil gå frem til august. Gjennom å bruke det velkjente nyhetsformatet, med barn som nyhetsankre og sette fordommer opp mot fakta, håper hun at norske forbrukere skal få øynene opp for det positive som skjer her i verden – og at det nytter å hjelpe.

– Folk lei av dårlige nyheter

Innsikten Kavlifondet har hentet inn viser at mange nordmenn er lei av det negative nyhetsfokuset mediene har å by på. 42 prosent av de spurte mener mediene fremstiller verden for negativt. Og 66 prosent sier de kunne ønske seg at nyhetsmediene la mer vekt på positive nyheter.

– Det er litt oppsiktsvekkende at et flertall ser ut til å ha «fått nok» av de dårlige nyhetene vi stadig eksponeres for. Derfor ønsker vi å leke oss med nyhetssjangeren på en ny måte, og å vise frem at det er mye som går fremover her i verden, sier Inger Elise Iversen.

80 millioner kroner i 2017

Overskuddet i Kavlikonsernet, som i Norge inkluderer både Kavli og Q-meieriene blir gitt til gode formål innen forskning, kultur og humanitært arbeid. Så når man kjøper produkter fra Kavli og Q-meieriene, bidrar man til å støtte gode formål verden over.

I år kommer Kavlifondet til å bidra med 80 millioner kroner til samfunnsnyttige prosjekt i inn- og utland. Målet er at støtten skal skape ringvirkninger i lokalsamfunnet, i landet og i verden. Historiene i De Gode Nyhetene er hentet fra prosjektene Kavlifondet støtter.

Det er kommunikasjonsbyrået Nucleus som har utviklet kampanjen. De vant oppdraget i konkurranse med en rekke kommunikasjons- og reklamebyråer. Pure Content er samarbeidspartner og leverandør på film. Kavlifondet har også nylig lansert ny hjemmeside, med Pingbull som fast leverandør på IT-støtte.

Du kan lese mer på Degodenyhetene.no eller Kavlifondet.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS