Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her
hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil
økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og
prioriteringer?
Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for
besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og
tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe
situasjonsrapporter før sommeren.
Tønsberg kaller seg ikke bare sommerbyen. Tønsberg er sommerbyen, med Brygga,
restaurantene, folkelivet, Foynhagens konserter, Slottsfjellfestivalen, og ikke
før er festivalen over, er selveste Kiss klare for eneste konsert i Norge på
sin avskjedsturné.
Det hele skjer i Tønsberg.
Tønsberg
imponerer.
Det er som vi vet på destinasjoner som rager over alminneligheten,
at det ofte er innovative og offensive næringsdrivende som ser mulighetene der
de fleste andre tenker; oi, oi. Jon Terje Johnsen, hovedeier av både
Foyn-sfæren og Slottsfjellfestivalen, er rivjernet Tønsberg er prisgitt å ha.
Besøksvennlig
Summen av det
de produserer i Foynhagen, dagene rundt Slottsfjellfestivalen og Kiss-konserten
for 18.000 glade sommeransikt, skaper omsetning og store verdier for hele byen.
Produktet
Tønsberg er en kompakt by-destinasjon, som betyr at du kan parkere bilen og
bare rusle rundt. Du har hele byen på armlengdes avstand; Brygga, hele
sentrumskjernen og byens store kjøpesenter. Besøksvennlig til tusen.
Kommer du med
bil, er heller ikke Tjøme og Verdens Ende langt unna. Rundt 20 minutters
biltur. Venter gjør varme svaberg og ypperlig servering både på Restaurant
Spiseriet og på Engø Gård.
Populære
Esmeralda
Du spaserer
ikke lenge på Brygga før du skjønner at Esmeralda er en restaurant-hit, enten
det er lunsjtid eller utover ettermiddagen og kvelden. Har du hatt en fin
opplevelse i Tønsberg, har du trolig spist på Esmeralda. Det er omkvedet.
De varter opp
med glade sommersmil Svennik og Tia Petterson, som eier og driver Esmeralda. I
32 år har de servert og traktert titusener av besøkende i restauranten på
Brygga, med gjennomgående høye kundescore. 60 ansatte i sommersesongen og en
omsetning i fjor på 36,7 millioner netto.
– Nå er det
moro å drive restaurant i Tønsberg. Folk strømmer til fra fjern og nær. Dette
er en veldig fin tid for oss. Hektisk til tusen, men veldig artig. Vi har
absolutt alle kategorier gjester. Fra gammel til ung, fra familie til business,
fastboende, tilreisende og turister fra inn og utland, sier Svennik Petterson.
Brygga er
fyrtårnet
Det fine med
Norge et at vi har et bredt og spennende opplevelsesprodukt. Fra storslåtte
naturopplevelser til de stadig mer populære sommerbyene. Et fellestrekk for
populære sommerbyer er at de har én eller flere attraksjoner som trekker
besøkende. Kristiansand har Dyreparken. Oslo har sin nye sjøside der
kulturikonene står i kø. Tønsberg har Brygga der også også Vikingodden ligger,
ved siden av Quality-hotellet. Her du kan se viking-entusiastene bygge
spektakulære vikingskip i megastørrelse. Tønsberg er tross alt selve
middelalderbyen, Norges eldste by.
Suksessen med
Brygga startet forsiktig på nittitallet. Flere restauranter fulgte i Esmeraldas
kjølvann de neste fem til ti årene. Quality Hotel Tønsberg, som inneholder
Oseberg Kulturhus kom, og Thon Hotel på andre siden av Brygga, åpnet i 2001.
Rett over gata ligger Hotell Klubben, Tønsbergs velkjente showhotell som vi
husker fra før i verden, da de store showartistene som strømmet til Tønsberg.
Livet på Brygga
går fra morgen til langt på natt. Svennik og Tia åpner dørene til Esmeralda
klokken 10, og stenger etter midnatt. Menyen er innholdsrik, noe for alle
smakssanser, enten det er lunsj eller middag. Innendørs i den rustikke og
trivelig restauranten, kan du se pizzabaker Muuneb Khalid i sving, mens han
baker pizza og skuffer dem ut og inn av den vedfyrte pizzaovnen. Joda,
Esmeralda har vunnet priser for sine pizzaer.
Norgesmestere i
pizza
– Vår italienske pizza er viden kjent, sier Svennik.
– Etter at
røykeforbudet kom i 2004 måtte vi tenke nytt. Vi bygget en vedfyrt åpen
pizzeria innerst i lokalet, med god hjelp av pioner Jan Vardøen.
Kvalitetsråvarer og godt håndverk gav suksess. I 2009 vant vi
norgesmesterskapet i italiensk pizzabaking på messen Smak09. På årets fagmesse
Umami vant vår pizzaiolo Giadomenico Venerito førstepremien i kategorien
«Margherita». Vi produserer også vår egen pasta på huset daglig, så vi legger
kompromissløs ære i råvarer og handverket.
Tønsberg hele
året
Tønsberg er
veldig mye sommer. I likhet med vinterspordestinasjonene, som alltid har hatt
utfordringen; «hvordan holder vi jevn trafikk når snøen smelter», har de store
sommerbyene samme utfordring høst og vintertid. Hva gjør besøksindustrien når
sommersola tar kveld?
– I slutten av
august dabber trafikken noe av. Da puster de fleste som driver på Brygga ut,
men ikke veldig lenge, sier Svennik.
– Tønsberg har
blitt en travel by også på årsbasis, med stor tilflytting. Mange kommer innom
Tønsberg fordi de vet at det er liv her hele året. Etter at Færder ble
nasjonalpark, bidrar også det til økning av besøkende. Vi skal heller ikke
glemme konferanser. Tønsberg har blitt en veldig populær konferanseby. Det
merker vi godt.
Behov for nytt
hotell
Men, det
skorter likevel på overnattingskapasitet. Et nytt stort konferansehotell hadde
åpenbart gitt Tønsberg en fortjent og nødvendig dimensjon, skyter jeg inn.
Larvik og Sandefjord banker Tønsberg ned i badesandalene når vi snakker antall
årlige gjestedøgn.
Her blir virkelig Tønsberg lilleputt. Så skal det sies at
forklaringen her er at de to nabobyene i Vestfold først og fremst er store på
camping, og derfor scorer høyt nasjonalt på SSBs offisielle
gjestedøgnstatistikk. Tønsberg er dårlig på camping, men klart best av vestfoldbyene
når vi snakker pulserende sommerby.
– Enig, det har
du rett i, medgir Esmeralda-sjefen.
– Byen trenger
et nytt stort hotell. Kapasiteten er sprengt opptil flere ganger i året, og vi
mister nok endel konferanser til andre byer av den grunn.
Kraftverket
Foynhagen
Få byer i Norge
har et etablissement som Foynhagen, Bryggas store hagescene, med konserter og
show i toppklasse. Her serveres de beste norske artister og band, i blanding
med utenlandske, fra tidlig i mai til september.
Det å ha et underholdningskraftverk
som Foynhagen, betyr mye for omsetningen for hele Brygga, for hotellene og
handelsnæringen, og er en stor kulturell verdibygger for hele Tønsberg.
Kultur er
milliardbutikk
I 2023 er det
ingen nyhet at kultur i ulike former gjør byer og destinasjoner mer attraktive,
og dermed skaper både turisme og butikk. Verdiene ser vi både i kroner og
mental boost. Fine kulturopplevelser smører hjernens gledessenter.
Er mange år
siden 2008, da jeg skrev en kronikk om nettopp store begivenheters betydning.
Case var Göteborg Universitet, som studerte hvilke verdier to Robbie
Williams-konserter på Ullevi i 2006, gav Göteborg. Svar: 220 millioner svenske
kroner. I fjor sommer genererte Ullevi-konsertene en meromsetning for Göteborg
by på 1,4 milliarder svenske kroner.
Der har du
perspektivet på hva begivenheter betyr for en by, og dette er den pengemessige
biten. I tillegg kommer kolossale immaterielle verdier, det vi ikke kan ta på,
men som handler om trivsel, glede og goodwill for gjester, innbyggere og hele
byens posisjon som en attraktiv destinasjon både å bo i og besøke.
Hva alle
konsertene i Foynhagen fra mai til september genererer for Tønsberg by, vet jeg
ikke, men dette kan med fordel undersøkes nærmere. Foynhagen er et kraftverk
til glede for veldig mange kassa-apparater i byen, som igjen gir brutto
verdiskapning for Tønsberg kommune.
Engø Gård satser
Det er mange idyller i Vestfold og Tønsberg-regionen.
Engø Gård er én av disse. Som en grønn oase ligger anlegget der, like ved Tjøme
sentrum, og bare stråler rekreasjon og harmoni.
Nå pågår byggearbeider. 160 nye SPA-kvadratmeter er
satsningen for å få et anlegg som bidrar til mer helårs reiselivstrafikk på
Tjøme, forteller direktør Emma Järpell.
– Våre lidenskapelige eiere,
Siv och Rudolf Galligani, har i alle år investert for å kunne holde Engø Gård i
verdensklasse. Dette er ytterlige et steg i den retningen. Her har
det vært en fantastisk juni måned med høyt belegg, og juli ser også bra ut.
Sommeren er vår absolutte høysesong, sier Järpell.
Både Engø Gård
og Tjøme er definitivt magiske idyller i sommermånedene. Engø, kjent for sine
menyer, har hele anlegget åpent i sommer, med tre ulike restauranter. Her er
spa, nymotens padel og tennisbane. To båthavner og årets svetteste nyhet,
badstuflåten «Babs».
Omsetter 42 millioner
Engø Gård har 26 årsverk og rundt 50 travle ansatte
sommertid. Omsetningen i fjor var 42 millioner.
Kundegruppene er god
blanding. Mange bryllupsgjester i helgene, og ellers er mange gjester som
gjerne overnatter et par dager, gjester som kommer på Engøs happenings, eller
for å nyte et godt måltid i én av restaurantene.
9-retters
Menyutvalget er
middelhavsinspirert a la Carte i «Brasseriet Nina», og på terrassen i
«Sjøboden» serveres antipasti, og i «Pileredet» får du sommerens spennende 9-retters
avsmakningsmeny.
Ane Brun kl.
04.00
Som om ikke alt
dette var mer enn nok sommermeny, kan du oppleve Ane Brun på Verdens Ende
søndag 2. juli kl 04.00. Ja, du leste riktig. De årevisse soloppgangskonserten
i regi av Nøtterøy Kulturhus er populære.