Gründer og daglig leder for OrderX, Tom Aukrust. (Foto: OrderX)
Gründer og daglig leder for OrderX, Tom Aukrust. (Foto: OrderX)

Skal formidle mat og drikke for fire milliarder

I de første månedene av pandemiåret 2020, prosesserte OrderX mat og drikke for tilsvarende 500 millioner årlig via selskapets digitale kasse-, betalings- og logistikksystem. I løpet av det neste halvannet året er målet å øke prosesseringsvolumet til hele fire milliarder.

OrderX har i løpet av kort tid som mål å bli den ledende aktøren på markedet i form av prosesseringsvolum. Tom Aukrust, daglig leder og gründer i selskapet, sier de skal være den komplette kasse-, logistikk- og betalingsløsningen for restaurant- og utelivsbransjens største aktører.

– Vi setter søkelyset på de store aktørene fremfor antall kunder, da det er hos disse det store prosesseringsvolumet ligger. Vi er den eneste aktøren som per dags dato kan tilby en komplett løsning som både er basert på nåsituasjonen og situasjonen etter Covid-19, sier han.

Fremtidsrettet løsning

Illustrasjonsfoto: OrderX
Illustrasjonsfoto: OrderX

Som mange andre, fikk OrderX en real kalddusj 12. mars i fjor. Selskapets løsning var opprinnelig utviklet for bruk på store festivaler og konserter – noe som ble avlyst over natten. Tom Aukrust sier det var et sjokk, men at det nå er lagt bak dem. På mange måter har pandemien tatt selskapet tilbake til der det hele startet, men nå med en endringsvillig bransje som kunder.

– Pandemien har gitt oss muligheten til å relansere løsningen. Parallelt har vi jobbet med en stor systemoppgradering. OrderX 2.0 ble lansert rett over nyttår, og vi er nå klare med en komplett løsning utviklet for fremtidens utelivs- og restaurantdrift, sier han.

Utviklet av mennesker med bransjeerfaring

På spørsmål om hva som gjør OrderX unik, svarer Tom Aukrust at det en løsning utviklet av mennesker med erfaring fra både teknologi- og horekabransjen. Hvilket han mener er kombinasjon som er avgjørende for å lykkes.

– Alle kan ta imot en ordre. Det avgjørende for om et serveringssted lykkes med en kostnadseffektiv drift, god service og høy tjenestekvalitet, handler om langt flere faktorer enn kunden ser.

– OrderX er bygget fra bunnen av for én bransje. Altså ikke en løsning bestående av flere bestanddeler i form av gamle og nye systemer som er koblet sammen, da det sjeldent fungerer optimalt. Vi tilbyr ett system i form av en komplett kasse-, betalings- og logistikkløsning som er tilpasset den nye måten å drive servering på, legger han til.

For alle ordreflyter

Tom Aukrust er daglig leder for OrderX. (Foto: OrderX)
Tom Aukrust er daglig leder for OrderX. (Foto: OrderX)

Enkel forklart er OrderX en digital løsning som håndterer alle typer ordreflyter. Det være seg om det er en liten pub som omsetter for hundretusener eller om det er et konsern som omsetter for hundrevis av millioner. Alle får nå tilgang til de samme funksjonene.

Sammenlignet med andre aktører har OrderX en annerledes tilnærming ved å se på hele logistikken. Via løsningen kan restauranteieren følge hele prosessen fra en bestilling kommer inn til den håndteres i baren eller på kjøkkenet – og til slutt ender på bordet til kunden. Noe som gir en unik innsikt for effektiviseringsbeslutninger basert på hele kundereisen.

– Kundene og bransjen har endret vanene som følge av pandemien. Med vår nye løsning tilbyr vi nå teknologi som håndterer hele logistikken. Teknologien bidrar i snitt til å øke omsetningen til kunden med 40 prosent sammenlignet med tradisjonell bordservering. Lønnskostnadene reduseres i snitt med 30 prosent, sier Aukrust.

Ingen skjulte kostnader

OrderX 2.0 fikk i mai 2021 betalingsmotoren Adyen. Hvilket i praksis betyr at OrderX nå har en flat betaling uten skjulte kostnader. Tom Aukrust sier betalingsbransjen generelt består av en jungel av skjulte kostnader, gebyrer og ulike lisens- og månedsavgifter.

– Mange får et sjokk når de ser hvor dyre systemene de benytter faktisk er. Der mange har trodd at det har handlet om en lavest mulig «clearing-kostnad» på betalingskort, ser man at mange har dratt inn store summer på andre gebyrer i tjenestene de tilbyr. Vi ønsker dette til livs, og lanserer derfor som første aktør en tjeneste med servitørterminaler og bankterminaler uten bindingstid og månedsavgift, sier han.

Enorm endringsbølge

For serverings-, reiselivs- og overnattingsbransjen har pandemien ført til store konsekvenser. Det er tre næringer som må gjenreises, og her mener Tom Aukrust at det vil være både store vinnere og tapere i tiden som kommer.

– Vi står ved et historisk veiskille. På lik linje som pest- og kolerapandemien på midten av 1800-tallet ga oss moderne storbyer som Paris og Barcelona som vi kjenner de i dag, var spanskesyken starten på fast food-bølgen med krav til innpakking av mat for bedre smittevern. Pandemien vi nå står i har endret kundenes forventning til service fundamentalt, og selve funksjonen til ansatte i en bar eller restaurant er endret. Med OrderX vil servicen blir bedre samtidig som effektiviteten økes betraktelig, sier Tom Aukrust i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS