Administrerende direktør i Just Eat, Carsten Boldt. (Foto: Just Eat)

– Restaurantene må gjøre seg kampklare

Med gjenåpning av restaurantene og fotball-EM 2020 like rundt hjørnet, råder Carsten Boldt i Just Eat restaurantene til å gjøre seg klare for en hektisk sesong.

Fotball-EM 2020 starter med åpningskamp mellom Italia og Tyrkia fredag 11. juni klokken 21. Turneringen varer i én måned, fram til finalen 11. juli.

– Vi ser vanligvis en økning i takeaway til større fotballkamper. Med de koronabegrensningene vi har nå, forventer vi markert større pågang enn vanlig gjennom hele perioden. Flere vil måtte se kampen hjemme enn før, sier administrerende direktør i Just Eat, Carsten Boldt.

Økning i kjøkken fra land som spiller

Takeaway-sjefen forteller at flere restauranter er i gang med å forberede seg med egne menyer, og at de trapper opp innsatsen til fotball-EM.

– Tidligere mesterskap har vist oss at mange skaper stemning med mat til fotballkampen. Enkelte land har sterkere mattradisjoner enn andre. For eksempel vil det ikke forundre meg om vi selger mer pizza og kebab under kampen mellom Tyrkia og Italia. Andre kamper vil ikke ha samme type utslag på hva som bestilles, sier Boldt.

– Det har naturligvis også å gjøre med hvor mange restauranter som tilbyr mat fra disse landene, og hvor godt etablert «kjøkkenet» er i Norge, føyer han til.

Ruster seg til EM

En av restauranteierne som forbereder seg til fotball-EM, er Rizwan Ahmed med restaurantene Il Parmigiano på Bjølsen og Mangiano på Grünerløkka.

– Vi satser på EM, med initiativ både mot lokale fotball-lag og med kampanjer til lokalbefolkningen, sier Ahmed.

Boldt tror det er lurt å gjøre som Rizwan Ahmed, og råder restauranter til også å ruste opp kapasiteten.

– Det er synd å avslå takeaway-bestillinger fordi man ikke har god nok kapasitet på kjøkkenet, fortsetter han.

– Det er lurt å ha tilpasset en enkel EM-meny ved stor pågang, og fjerne retter fra menyen som tar lenger tid å tilberede. Slik betjener du så mange av kundene dine som mulig på så kort tid som mulig, sier Boldt.

Stolt partner av UEFA EURO 2020

Selskapet, som er et av verdens største takeaway-konsern, er nå i ferd med å gjøre seg klare til EM også i resten av Europa.

– Vi er stolt partner av EURO 2020. Vi går inn med betydelig innsats under mesterskapet. Fotball og takeaway er nært sammenknyttet. Nordmenns favoritt er pizza, og nå oppfordrer vi nordmenn til å utforske også andre retter, sier Boldt.

Just Eat nærmer seg 1000 restaurantpartnere i Norge. Oversikten inkluderer kjente aktører som Olivia, Burger King og Los Tacos, men også en lang rekke kjente og kjære, lokale restauranter over hele landet.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS