Foto: Camylla Battani/Unsplash
Foto: Camylla Battani/Unsplash

Søker matprodusenter til forskningsprosjekt

Er du en matprodusent som vil være med i et forskningsprosjekt med mål om å utvikle suksessrike bærekraftige matprodukter? Da kan du ta kontakt med Nofima.

Publisert

Utvikling av vellykkede matprodukter krever forståelse om hva forbrukere virkelige vil ha.

Klassisk produktutvikling involverer forbrukere i undersøkelser og produkttesting med mål om bekreftelse av bedriftens produktideer og konsepter. Ved å involvere forbrukerne inn i innovasjonsarbeidet, øker søkelyset på forbrukerbehov, og utnyttelse av kunnskap og kreativitet fra flere blir mulig.

Dette kan være et konkurransefortrinn fordi produktene og tjeneste som utvikles treffer bedre. Slike tilnærminger er imidlertid lite tilgjengelige eller svært sjelden utnyttet i matindustrien i dag.

Bærekraft og helse som innovasjonsdrivere

Bærekraft og helse blir stadig viktigere for forbrukernes valg av mat. Forbrukerne vil vite hvor maten kommer fra, hvordan den produseres og at den er bra for seg selv og miljøet. Tilbud og etterspørsel etter plantebasert sunn mat øker.

Samtidig er det store deler av befolkningen som ikke oppfatter behovet for å endre matvaner eller som opplever barrierer for endring. Hvordan skal vi nå frem til disse med sunnere og mer bærekraftige alternativer.

Hva er din bedrifts spesifikke utfordring som vi skal jobbe sammen om i dette prosjektet? Ta kontakt med Antje Gonera, seniorforsker og leder for innovasjonsprogrammet InnoFood.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca