Tar opp kampen med «klumpete» melk

Q-Meieriene tar kampen mot klumpete melk for norske melkedrikkere, og lover en friskere melkesommer i år. – Snart er klumpete melk historie om vi i Q får det som vi vil, forteller Q-sjef Bent Myrdahl.

I 2019 inviterte Q-Meieriene alle til å komme med forslag til innovasjon på melk. Det ramlet inn ideer om alt fra snakkende kartonger til drone-levert melk på døren, men det var stadig en tilbakevendende kommentar: «Q-melk smaker topp slik den er». Men hva om vi da kan få den friske smaken til å vare enda lenger? tenkte gjengen i Q, som har et nærmest manisk forhold til å finne bedre måter å gjøre ting på.

Frisk smak lenger

Etter den uhøytidelige idémyldringen satte Q i gang prosjektet «Frisk smak lenger», som tok for seg forbedringer i hele verdikjeden

– Fra ku til kartong. Nå har vi oppgradert kvaliteten i alle ledd, noe som gjør at den friske smaken faktisk varer lenger. Vi har samtidig fått bukt med de alminnelige bakteriesporene som forårsaker klumper i melk. Siden påsken i år har vi merket en dramatisk nedgang i reklamasjoner på klumpete Q-melk, og målet vårt er selvsagt å få bukt med all klumpete melk, forteller Myrdahl.

Datoskrekk og frykt for klumper

Q sin satsning på klumpfri melk er ikke bare en «smaks-sak» - det er også en videreføring av kampen deres mot matsvinn. I 2017 innførte Q som første meieri i verden, datomerkingen «Best før, men ikke dårlig etter». Likevel kastes det fortsatt for mye drikkbar melk, noe som kan ha sammenheng med frykt for klumper i melken.

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av Opinion i juli 2020 har hele 7 av 10 tidligere opplevd klumpete melk. Nå som det er sommer og varmere vær, øker dessuten frykten for klumper.

– Vi blir hele tiden utfordret av forbrukerne til å gjøre mer. Med våre forbedringer håper vi å kurere datoskrekk en gang for alle og bidra til å minske matsvinnet, sier Myrdahl.

Klumpegaranti og sommerhilsen fra Q-sjefen

Q-sjefen har lenge hatt telefonnummeret sitt på melkekartongene, slik at små og store Q-melkedrikkere enkelt kan ta kontakt om de har ideer, ris eller ros. Dette har vært en lærerik og inspirerende opplevelse så langt ifølge Myrdahl, og i sommer lover han en sommerhilsen fra Q om du mot formodning skulle oppleve klumpete Q-melk.

– Finner du klumpete Q-melk i sommer får du selvsagt pengene tilbake, og så skal du få et postkort fra meg, lover han.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS