(Foto: Diageo)
(Foto: Diageo)

Nå blir flasken merket – se hva du får i deg

Nå kan du finne næringsinnhold og ingrediensoversikt på whiskyflasken din. Ingredienser og næringsinnhold kommer nå på alle Diageos produkter.

Publisert

Diageo Norway kunngjorde nylig at det nå settes mer detaljerte og brukervennlige etiketter på sine produkter i Norge. Den nye etiketten vil gi forbrukerne alkoholinnhold og næringsinformasjon, inkludert kaloriinnhold, gram alkohol per servering, advarsler om drikking og bilkjøring samt advarsler mot å drikke under graviditet.

Diageo er det første globale drikkevareselskapet i markedet som gir denne informasjonen på produktene forbrukerne. Dette er et initiativ som blir introdusert for å støtte forbrukerne i å gjøre mer informerte og klare valg når man kjøper alkoholprodukter.

Initiativet har vært jobbet med i flere år og skjer i parallell med at EU nå ser på muligheten for å merke alkohol med ingredienser og næringsinnhold – på samme måte som andre mat og drikkevarer. Både EU og helseminister Bent Høie har vært tydelige - det er nå opp til bransjeaktørene å ta grep og lede an.

Først ut på Vinmonopolet med den nye merkingen er Johnnie Walker Red Label. (Foto: Diageo)
Først ut på Vinmonopolet med den nye merkingen er Johnnie Walker Red Label. (Foto: Diageo)

Johnnie Walker Red Label – først ut

Først ut på Vinmonopolet med den nye merkingen er Johnnie Walker Red Label. Flaskene blir tilgjengelig sommeren 2017.

Initiativet støttes av blant annet Actis.

– Forbrukerne bør ha rett til å få informasjon om innholdet i alkoholholdige varer, på linje med alle andre varer. Det er viktig for å kunne gjøre kunnskapsbaserte valg. Samtidig er det viktig med varsling om risiko ved for eksempel alkoholbruk under svangerskap eller bilkjøring. Det er svært positivt at Diageo nå går foran og setter en standard for bransjen. Actis sitt mål er at slik merking skal bli obligatorisk for all alkohol, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis.

– Diageo implementerer denne nye merkestandarden i Norge for å gi forbrukerne klare opplysninger om hva som er i glasset. Denne informasjonen kommer som en del av vår forpliktelse til å gi best mulig informasjon til forbrukerne, og gir dem mulighet til å ta informerte valg om hva de drikker, sier direktør for Diageo i Nord-Europa. Michael Holm.

Ønsket i Norge

Ifølge TNS Gallups Helsepolitiske barometer 2017 mener mer enn tre av fire (77%) det bør være et krav at alkoholprodusenter opplyser om innhold og kalorier i drikken.

Foruten alkoholprosent (77%) mener flest at alkoholholdig drikke må merkes med risiko for helseskader (45%), fare for skade på foster (42%) og stoffer som kan utløse allergi (41%).

(Kildehenvisning: TNS Helsepolitisk Barometer 2017)

Forskning ligger bak

Denne nye merkingen er i samsvar med Diageo Consumer Information Standard (DCIS) som trer i kraft i våren 2017 og gjelder for alle Diageo produkter. Diageo utviklet DCIS basert på forskning fra mer enn 1500 forbrukere over hele verden, for å sikre at etikettdesignene gjenspeiler måten forbrukerne ønsker å motta - og kan forstå - informasjon om alkoholinnhold.

Respondentene uttalte at når for mye informasjon (spesielt liten tekst) er plassert på etiketten, kan det være forvirrende, og de kan velge å ignorere alt. Mindre informasjon, tydelig fremlagt, var en konsistent forespørsel på tvers av alle landene. Undersøkelsen fant også at av all informasjon som kunne inkluderes var preferansen for alkoholinformasjon (standard drikkestørrelse, ABV, gram alkohol), kalorier per servering, sukkerinnhold, allergener og merkefakta (eks: hvordan et produkt er laget) samt kvalitetssikring.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS