90 kjemper om NM i sunn mat til folk i farten

90 utsalgssteder i Norge kjemper i år om å vinne «NM i sunn fastfood». Deltakerne er fordelt over hele landet.

Publisert

Målet med konkurransen er å sette søkelyset på veimaten og oppfordre deltakerne til å hjelpe kundene sine til å ta gode valg.

Nå skal veimaten bli enda sunnere. Det ønsker de 90 bensinstasjonene, kioskene og gatekjøkkenene som deltar i NM i sunn fastfood å bidra til.

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer for fjerde år på rad konkurransen «NM i 5 om dagen – sunn fastfood».

Les mer på Frukt.no

Sunn matbølge

Jurymedlem og kokk Mona Halvorsen hilser konkurransen velkommen og håper dette kan bidra til å øke bevisstheten om hva som serveres der ute langs veien. – Jeg reiser land og strand rundt, og er ikke spesielt imponert. Det er langt mellom høydepunktene, sier Halvorsen.

– Responsen i år har vært helt fantastisk. Det tyder på at kiosker, gatekjøkken og bensinstasjoner også ønsker å være en del av en sunnere matbølge. Dette er vi selvsagt svært godt fornøyd med, sier ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold i en pressemelding.

Ønsker å bidra

De raske måltidene, de vi spiser på farten, når vi er underveis - i bilen til og fra, er ofte de som støtter minst opp under myndighetenes kostråd.

– Det er her vi griper til en pølse i brød og en hvetebolle. Og det er selvsagt lov. Men vi vet også at folk på farten ønsker et sunnere alternativ. Og responsen på konkurransen er et klart bevis på at serveringsstedene ønsker å bidra, understreker Øverås Frisvold.

Merke på døra

De veifarende vil i sommer bli møtt med sunne alternativ når de stopper for en rast ved et utsalgssted som deltar i konkurransen. Deltakeren har merke på døra og mer informasjon inne i lokalet. Hva de tilbyr blir opp til den enkelte deltaker og deres kreativitet. Her er det bare å glede seg til at det blir lettere å velge sunt.

Shell er den kjeden med flest påmeldte deltakere.

– Det er herlig å fint at så mange stolte Shell stasjoner-har meldt seg på. De er glade for å ta imot nye kunder på bensinstasjonen. Det betyr at vi bidrar til å endre spisevaner og møter flere forbrukere som er på farta med sunn og næringsrik mat, uttaler markedssjef mat og kaffe i Shell begeistret, Hæge Vagle.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS