Odd Stian Gullhav. (Foto: Privat)
Odd Stian Gullhav. (Foto: Privat)

Ber restauranter forberede seg på julebordsesongen

Takeaway-sjef Odd Stian Gullhav råder restaurantene til å forberede seg på en annerledes julebordsesong. – Du må tenke nytt for ikke å miste kunder og omsetning, og servere maten der gjestene dine er, sier han.

Publisert

Odd Stian Gullhav melder at flere av restaurantene han er i kontakt med forventer en markant nedgang i årets julebordsesong, sammenliknet med tidligere år. Han mener restaurantene kan opprettholde en stor del av omsetningen ved å tenke utradisjonelt.

– Hvorfor ikke sette julemat på takeaway-menyen? Det er fortsatt tidlig i sesongen, og det er fortsatt tid til å tilpasse seg restriksjonene bransjen må forholde seg til, sier Gullhav.

Avgjørende for resultatet

Julebordsesongen er en svært viktig periode, der årets overskudd skapes hos mange restauranter.

– Vi tror folk i større grad vil møtes hjemme hos hverandre, i mindre lag. For ikke å miste kunder og omsetning, må restauranter tilpasse seg kundenes etterspørsel der de er, sier Gullhav.

Mange restauranter har tradisjonelt startet julebordsesongen i slutten av oktober, med juletallerken, pinnekjøtt og lutefisk på menyen, eller annen festmat til både bedrifter og private selskaper.

Tilpass menyen

For å lykkes med takeaway, må restaurantene tilpasse menyen slik at den egner seg for utkjøring.

– Det er viktig at du lager en meny som holder seg bra helt til du kommer hjem med maten. Det innebærer at du kanskje må styre unna retter som ikke vil holde standarden du ønsker, sier Gullhav.

Spør kundene

Han råder restauranter til å spørre kundene hva de kan tenke seg, og hva som er viktig for dem når de bestiller mat.

– Hvis du klarer å finne ut hva kundene dine ønsker seg og som du kan levere, har du et godt utgangspunkt for å lykkes lokalt, sier Gullhav.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca