Illustrasjonsfoto: Pixabay.com

Tips for en hyggeligere julebordsesong

Næringsetaten i Oslo er i disse dager ute på julebordveiledning på steder som ønsker at vi snakker med de ansatte om alkohollovgivningen.

Publisert

Ansatte ved skjenkestedene kan oppleve julebordsesongen som særlig utfordrende, og i år har etaten også satt søkelys på seksuell trakassering.

– Skjenkekontrollørene våre legger i disse dager igjen en liste med tips til hvordan man kan legge til rette for en best mulig førjulstid ved serverings- og skjenkestedene. Disse tipsene er aktuelle for flere enn dem som jobber i hovedstaden, melder kommunikasjonsrådgiver i næringsetaten i Oslo kommune, Siv L. Seljevold.

Tips for en hyggeligere julebordsesong

* Forbered personalet på spesielle julebordutfordringer slik at de slipper å improvisere i en stresset situasjon.

* Gå igjennom husreglene med ansatte på forhånd slik at de vet hva de skal gjøre om noe ikke går etter planen.

* I julebordsesongen er det mange gjester som har liten erfaring med utelivet og drikker mye én gang i året. Alle tåler ikke like mye alkohol.

* Ikke slipp inn åpenbart påvirkede personer, selv om hele gruppen truer med å gå.

* Det er ikke bare ordensvaktene som har ansvaret for rusnivået. La både bartendere, servitører, ryddehjelper og ordensvakter ta hyppige runder i lokalet for å sjekke beruselsesgraden.

* Det er vanskelig å bedømme beruselsesgraden til gjester som sitter stille. Ta kontakt og vis god service for å sjekke om noen av gjestene er på vei til å bli åpenbart påvirket.

* Vær raus med vannglassene. Tilby alkoholfri drikke mellom rundene med alkoholholdig drikke, slik at flest mulig kan få bli lengst mulig.

* Pre-warning: Si fra til hele gruppen, før serveringen begynner, at gjester som blir åpenbart påvirket må forlate selskapet.

* Krenkede mennesker samarbeider ikke. Pass på at en bortvisning ikke skjer foran hele gruppen, slik at gjesten taper ansikt foran kjente og kjære. Kanskje vil det være mer konfliktdempende om sjefen eller arrangøren formidler at gjesten må forlate stedet.

* Om en person ikke greier å ta vare på seg selv, er det deres ansvar å sørge for at gjesten får nødvendig hjelp.

* Seksuell trakassering er ikke en del av jobben som dere må tåle og som kan forsvares med at man får mer tips. Klare grenser og konsekvenser må være kjent og akseptert av alle ansatte og må formidles til gjestene.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS