Under «Umami Leadership Conference» vil John Elkington snakke om hvordan bransjeledere kan møte de store utfordringene og dele sin innsikt i mulighetene som ligger i fremtidens bærekraftige forretningsmodeller.
Under «Umami Leadership Conference» vil John Elkington snakke om hvordan bransjeledere kan møte de store utfordringene og dele sin innsikt i mulighetene som ligger i fremtidens bærekraftige forretningsmodeller.

John Elkington til Umami Arena

På «Umami Leadership Conference» onsdag 19. mars vil en av verdens fremste eksperter på samfunnsansvar entre scenen. John Elkington kalles «Bærekraftens gudfar» og er en pioner innen bærekraft og bærekraftig transformasjon.

I en tid preget av raske endringer og globale utfordringer, er det viktigere enn noensinne for ledere å forstå og iverksette bærekraftige løsninger. Elkington er kjent for å ha introdusert begrepet «trippel bunnlinje», og hans ekspertise har vært avgjørende for å forme bedriftsstrategier rundt sosialt- og miljømessig ansvar.

Under «Umami Leadership Conference» vil han snakke om hvordan bransjeledere kan møte de store utfordringene og dele sin innsikt i mulighetene som ligger i fremtidens bærekraftige forretningsmodeller.

Bærekraft som drivkraft for endring 

Elkington har i over femti år hjulpet selskaper med å forstå og tilpasse seg de globale utfordringene knyttet til bærekraft.

I dag er det et mer åpent landskap for bærekraft, men han minner om at det ikke handler om å tvinge ledere til endring. I stedet oppfordrer han ledere til å stille de riktige spørsmålene og identifisere svake signaler på kommende utfordringer og muligheter.

Transformasjon er nøkkelen 

En viktig lærdom fra Elkingtons arbeid er at endring ikke bare er en gradvis prosess, men en transformasjon. Han mener at vi lever i en tid hvor menneskets påvirkning på planeten har nådd nivåer som er større enn de geologiske kreftene selv – et fenomen han omtaler som «Anthropocene».

 For ledere innen mat- og drikkebransjen, servering og «hospitality», er det avgjørende å forstå at bærekraft ikke bare handler om små justeringer, men om systemendringer som må gjøres på tvers av alle forretningsmodeller.

Regenerativ kapitalisme: En løsning på globale utfordringer 

I sin bok Green Swans «The Coming Boom in Regenerative Capitalism» utforsker Elkington hvordan regenerativ kapitalisme kan være svaret på mange av de utfordringene verden står overfor. I stedet for bare å takle bærekraft, handler regenerering om å gjenopprette helsen til økonomiske, sosiale og miljømessige systemer. Dette inkluderer blant annet regenerative jordbrukspraksiser, som kan bidra til å revitalisere jordsmonn og redusere karbonutslipp.

For mat- og drikkebransjen, servering og hospitality, betyr dette at det ikke bare er viktig å minimere negativ påvirkning, men å bidra aktivt til å forbedre de systemene man selv er en del av.

Bærekraftig rapportering og nye EU-regler 

Volans, Elkingtons tenketank, har vært en drivkraft for fremme av bærekraftsrapportering i samarbeid med FN. I dag er bærekraftig rapportering viktigere enn noen gang, spesielt med de nye EU-reglene for bærekraftsrapportering (CSRD) som trer i kraft.

Dette gir bedrifter et rammeverk for å rapportere om sine bærekraftige initiativer, men Elkington understreker at det fortsatt er utfordringer knyttet til hvordan man bruker denne informasjonen til å skape markedsintelligens og bærekraftige resultater. 

Muligheter i stedet for utfordringer 

For ledere som føler på presset av de raskt skiftende kravene til bærekraft, ser Elkington på den kommende transformasjonen som en mulighet snarere enn en trussel. Han trekker paralleller til bilindustrien, hvor selskaper som ikke har tilpasset seg overgangen til elektriske kjøretøy, nå ser seg forbigått av nye aktører som Byd og Tesla. 

For mat- og serveringsbransjen gjelder det samme: de som er i stand til å forstå de nye forbrukerkravene og miljømessige trender, vil kunne posisjonere seg for fremtidig vekst.

 

«Umami Leadership Conference»

«Umami Leadership Conference» er Umami Arenas nye satsing for strategiske ledere. Hovedtemaene for konferansen vil være hvordan man kan navigere i usikre tider, hvordan man skal adressere styrets rolle og sammensetning, og hvordan utvikle nye markeder for fremtiden.

Konferansen arrangeres onsdag 19. mars 2025 i Nova Spektrum i Lillestrøm

Du kan melde deg på her

Du finner mange flere nyheter om Umami Arena under fanen Nyheter - Umami Arena

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS