Administrende direktør i Matmerk, som blir til Norsk Mat, Nina Sundqvist, med ny logo for Stiftelsen Norsk Mat. (Foto: Matmerk/Norsk Mat)

Matmerk skifter navn

Stiftelsen Matmerk skifter i løpet av første halvår 2021 navn til Stiftelsen Norsk Mat.

Ny logo for Stiftelsen Norsk Mat tas i bruk på alle flater i løpet av første halvdel av 2021.

– En stiftelse som skal styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon bør ha et navn som tydeliggjør akkurat det. Styret har derfor vedtatt at nytt navn for Matmerk er Stiftelsen Norsk Mat, sier styreleder Håkon Mageli.

Fremme konkurranseevnen til norsk matproduksjon

– Matmerk er et stadig viktigere verktøy for å fremme konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Å merke mat er kun et verktøy opp mot stiftelsens funksjon som er å få folk til å velge norsk mat. Vi har landet på et organisasjonsnavn som er tydelig på de oppgavene stiftelsen har, og i tråd med en ambisiøs faglig diskusjon tilknyttet ny strategi, sier styreleder Håkon Mageli.

Nesten oppsiktsvekkende

– Stiftelsen Norsk Mat er simpelthen et råbra navn. Forbrukertesten viser at 31 prosent flere av forbrukerne forstår hva en stiftelse som heter Norsk Mat skal gjøre, enn hva en stiftelse som heter Matmerk gjør. Det er nesten oppsiktsvekkende. Vi liker jo å være tydelige, sier administrerende direktør Nina Sundqvist.

– Vi får et solid utgangspunkt for å fortsette arbeidet med å få folk til å velge norsk mat gjennom de tre anerkjente merkeordningene vi har ansvaret for. I bunn for det hele har vi også ansvaret for et kvalitetssystem i landbruket som er utviklet til å bli et enda bedre verktøy for internkontroll hos bonden og som dermed gir bedre trygghet for råvarene inn i norsk matindustri. I sum gir dette norsk mat noen solide konkurransefortrinn, sier Sundqvist.

Tre fagområder

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse som bidrar til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. Hele verdikjeden er representert i styret. Stiftelsen har 20 ansatte som arbeider med tre fagområder:

1) Kvalitetssikre norsk matproduksjon gjennom landbrukets felles internkontrollsystem, KSL.

2) Markedsføre og kommunisere til forbruker de offisielle merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet, Beskyttede betegnelser og Økologi.

3) Utvikle og profesjonalisere lokalmatprodusenter.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS