Arne Brimi ble tildelt Horecabransjens Ærespris på Smak 2017. Prisen for 2020 deles ut under åpningskonferansen for Smak 2020 på Norges Varemesse tirsdag 3. mars. (Foto: Morten Holt)

Historisk åpningskonferanse for Smak 2020

Det blir en storslått åpningskonferanse for Smak 2020 på Norges Varemesse.

Publisert

Tirsdag 3. til fredag 6. mars står i «Matnasjonen Norges» tegn. Det ventes storinnrykk, med tett på 30 000 besøkende på Smak 2020. Det hele «kickstartes» med en åpningskonferanse, spekket av bransjetopper, kjendiser, statsråder og stjernekokker.

«Smaken av et nytt tiår»

– Vi har ønsket å lage en verdig åpning som setter standarden for de ambisjonene som er satt for Norge som matnasjon, sier prosjektleder for Smak 2020, Torill Engelberg.

Hun lover at det vil bli brukt både «pisk og gulrot» på scenen – for å pushe alle aktørene til å forplikte seg mest mulig for bransjens felles beste:

– Vår agenda er både åpen og klar på bransjens vegne. Vi ønsker at Norge skal lykkes med visjonen om å bygge «Matnasjonen Norge» innen 2030. Derfor tar Smak 2020 mål av seg til å etablere «smaken av et nytt tiår», sier Engelberg.

Horecabransjens Ærespris

Åpningen krones med utdelingen av bransjens egen ærespris, Horecabransjens Ærespris. Det er Gjøran Sæther i Fursetgruppen som deler ut prisen.

Horecabransjens Ærespris er tidligere tildelt Rica-gründeren Jan E. Rivelsrud i 2014 og stjernekokken Arne Brimi i 2017.

«Hvordan lykkes som matnasjon». Skråblikk fra landslagskaptein Christer Rødseth på kokkelandslaget. (Foto: Morten Holt)

Les mer om Horecabransjens Ærespris her

Åpningskonferansen har et begrenset antall plasser – og billetter bestilles her.

Noen smakebiter fra programmet

Åpningskonferansen ledes av det mangeårige nyhetsankeret på TV2, Siri-Lill Mannes. Og hun får et stort kobbel av spennende gjester på scenen, under vignetten «Sammen bygger vi Matnasjonen Norge»: Olaug Bollestad og Harald-Tom Nesvik, henholdsvis landbruks- og matminister og fiskeri- og sjømatminister, som kommer for å svare på bransjens spørsmål om regjeringens planer for å realisere ambisjonene om å gjøre Norge til en matnasjon innen 2030.

«Hvordan lykkes som matnasjon». Skråblikk fra landslagskaptein Christer Rødseth på kokkelandslaget, som senest i høst gjorde stor suksess med TV-serien «Matsjokket» på NRK.

Trendanalytiker fra Opinion AS, Ole Petter Nyhaug, kommer for å presentere de mattrendene som Norge vil preges av inn i det neste tiåret. Presenterer en helt ny studie (se egen sak) som vil overleveres til regjeringen.

Arne Sørvig, daglig leder for Bocuse d'Or Norge, deltar en en debatt om hvordan merkevaren «Matnasjonen Norge» kan bygges internasjonalt. (Foto: Morten Holt)

Konsernsjef i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth – om hvordan hotellindustrien kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.

Administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, om hvordan Matmerk kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.

Konsernsjef i Norgesgruppen, Runar Hollevik, om hvordan dagligvarekjedene kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.

Internasjonale ambisjoner

For ytterligere å løfte perspektivet, tar Smak 2020 også en diskusjon om hvordan merkevaren «Matnasjonen Norge» kan bygges internasjonalt? Arrangøren har utfordret disse tre til å peke retning og debattere utfordringen:

Renate Larsen, administrerende direktør i Norges Sjømatråd

Arne Sørvig, daglig leder i Bocuse d’Or Norge

Inger Solberg, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS