– Vi jobber med å finne, utvikle og supplere kokketalenter hver eneste dag, sier kundeansvarlig hos Toptemp Hospitality, Øystein Hetland (til venstre), her sammen med kandidatansvarlig Mathias Paul. (Foto: Toptemp)

Kampen om kokkene

Skandinavisktalende kokker med fagbrev er «den nye trøffelen», og norske bedrifter kriger seg imellom for å sikre seg de beste talentene.

Publisert
Illustrasjonsfoto: Toptemp Hospitality

Med lav arbeidsledighet og et stadig økende behov for kokker, ser bedrifter at det kan være utfordrende å få tak i den virkelig gode arbeidskraften.

54 kokker i et fire-måneders prosjekt

Toptemp Hospitality, fikk kjenne på dette høsten 2018, da de landet et stort prosjekt, der de skulle bemanne en gigantisk øvelse på norsk jord. Hele 54 kokker skulle inn i et fire-måneders prosjekt, og kriteriene var mange. Kokkene måtte oppfylle strengeste sikkerhetsklarering, inneha riktig kompetanse, samt vise driv og vilje til å jobbe i turnus med lange vakter.

– Vi jobber med å finne, utvikle og supplere kokketalenter hver eneste dag, men i dette prosjektet var det ekstra mye som skulle klaffe, sier prosjektansvarlig hos Toptemp, Øystein Hetland.

Mathias Paul, kandidatansvarlig Toptemp Hospitality, avdeling kjøkken (til venstre) sammen med kundeansvarlig hos Toptemp Hospitality, Øystein Hetland. (Foto: Toptemp Hospitality)

Så hvordan ble arbeidskraften sikret til prosjektet?

Kunsten å tiltrekke rett arbeidskraft

Å poste en annonse på Finn.no er ikke lenger nok for å finne rett personell, og Toptemp var klar i sin tale da de jobbet ut anbudet til prosjektet. De måtte tenke nytt for å få tak i de aller beste, og det i hopetall. Slaget sto ikke om kvantitet eller kvalitet, men begge deler.

For å sikre prosessen var Hetland klar på at de måtte jobbe tverrfaglig. Han satt seg tidlig ned med både selgere, kunderådgivere og markedsressurser for å legge en plan, som skulle sikre de beste talentene til det spennende prosjektet.

– Kokker med «passion»! Det var det vi var ute etter, sier Hetland entusiastisk.

Og skal vi ta hans ord på det, så var det akkurat det de fant.

Grundig forarbeid

For å nå ut til kokkene ble det først gjort grundig forarbeid. Kokkeavatarer ble opprettet gjennom grundig kartlegging av markedsavdelingen, som igjen ble brukt til å stadfeste hvor kokkene befant seg i digitale kanaler, hva de var interessert i, og hvordan de var som personer.

Ut fra disse analysene ble så stillingsannonsen skrevet – av Toptemps egen tekstforfatter. Ja, du leste riktig. Toptemp har, som en del av sin digitale strategi, en egen tekstforfatter.

– Tekst er jo ofte det første kandidatene møter i sin søken etter ny jobb, sier tekstforfatter og innholdsprodusent hos Toptemp, Kjersti Alnes.

«Feed the hangry»

For å skille seg ut fra andre aktører som søkte etter kokkekompetanse i samme periode, valgte Toptemp å skrive en annerledes og leken annonsetekst. Uttrykk som «feed the hangry», «bloody raw chef» og «master of knives» ble brukt for å fange oppmerksomheten til kokkene, og annonsen ble svært godt mottatt.

Annonsen ble så til flere kampanjer, som de pushet ut på flere digitale flater. Kampanjene gikk ut både som innlegg, postere og bannere via Facebook, Instagram, Google og Google Display-ads. Resultatet var overveldende. Over 300 kvalifiserte kokker søkte på stillingene, og Toptemp leverte som avtalt til prosjektet.

Over i nye prosjekter

Nå som prosjektet nærmer seg slutten, blir jobben til Toptemp Hospitality, med Hetland i spissen, å sørge for at kokkene kommer seg videre over i nye spennende prosjekter innen restaurant, kantine, hotell eller andre spennende muligheter.

– Det bør ikke by på store problemer. Jeg er vilt imponert over hva disse kokkene får til og kvaliteten de leverer. Og personlig tror jeg ikke at markedet er mettet helt ennå, sier Hetland.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS