Foto: Helge Hansen, Montag

Gin og lyse, lette viner

Trenden for lyse og lette produkter er økende, og både hvite og musserende viner, så som Chablis, Sancerre, Soave og Prosecco, blir stadig mer populært. Ellers er gin på fremmarsj. Det er noen av stikkordene etter årets Nores vinmesse.

Publisert
Foto: Helge Hansen, Montag

Nores vinmesse, som arrangeres hvert år, ble arrangert i Bergen 9. januar. Årlig møter rundt 250 innkjøpere fra Nores medlemsbedrifter avtaleimportørene for smaking og faglig utveksling.

Foredrag fra den italienske produsenten Antinori samt en reise gjennom «de nye boblene» med Geir Gjerdrum fra Autentico sørget for faglig påfyll allerede før messestart.

Trine Skorpen i Vinetum. (Foto: Helge Hansen, Montag)

Faglig miljø

Nores er en innkjøpsorganisasjon for hoteller og restauranter, og er en betydelig aktør i innkjøpsvolum på vin og brennevin.

Nores vinmesse er et populært arrangement for Nores medlemmer og leverandører. Medlemmenes store fokus på området, gjør at messen er en viktig arena for begge parter. I tillegg til importørene var distributører og leverandører av øl, mineralvann, kaffe og glass & utstyr til stede, samlet var det 23 leverandører som stilte ut.

Vinetum er en av de nye importørene i Nores vinportfolio, og vi spurte daglig leder Trine Skorpen om hvordan hun opplevde messen, og hva hun ser som trenden for 2018.

– Som ny importør i Nores, reiste vi mannsterke og spente til Bergen for å være med på den årlige Nores-messen. Det var utrolig gøy og inspirerende for oss å få være med her. Medlemmene virket interesserte, engasjerte og ga oss en veldig bra mottakelse. Vi fikk anledning til å bli bedre kjent med medlemmene, vise produktene våre og knytte mange gode kontakter, uttaler Skorpen.

Lyse og lette produkter

Trenden for lyse og lette produkter er økende og både hvite og musserende viner, så som Chablis, Sancerre, Soave og Prosecco er populært. Interessen for økologiske produkter er i vinden og produkter med skrukork kan være en fordel, spesielt for de med litt større arrangementer.

Henrik Dahl Jahnsen. (Foto: Helge Hansen, Montag)

Alessandro Leone fra vår produsent Antinori, hadde tatt turen ens ærend opp fra Italia for å holde et innlegg på Nores-konferansen, og han var veldig fornøyd med oppholdet.

– Vi gleder oss til fortsettelsen og til å samarbeide enda tettere med medlemmene i tiden framover, uttaler Skorpen.

Henrik Dahl Jahnsen, sommelier på Bølgen & Moi Kristiansand, og Norges beste vinkelner i 2014 og 2016, var også til stede på messen.

– Noresmessen er en flott møteplass, samt arena for testing av de ulike volumproduktene, og det er derfor særs viktig at «Best Buy-produktene» vises frem. Importørene er generelt veldig engasjerte og imøtekommende, og det var meget bra å se at alle hadde med seg stort sett alle «Best Buy-produktene sine, sier Dahl Jahnsen.

Geir Gjerdrum hos Autentico. (Foto: Helge Hansen, Montag)

Pink Gin

Erik Stavåsen, Key Account Manager i Diageo, forteller at det er gin som er mest populært hos dem nå om dagen.

Foto: Helge Hansen, Montag

– Gin er en av de raskest voksende kategoriene i Norge. Vi har sett en stor trend på pink gin, som er blitt populært i Sør-Europa. Det er en ny gin som er destillert med blant annet bringebær og jordbær, sier Stavåsen.

Foto: Helge Hansen, Montag

«We will make Norway fruity again»

– «We will make Norway fruity again», sa Geir Gjerdrum, daglig leder i Autentico i sitt foredrag om de nye boblene.

PetNat er en forkortelse for Pétillant Naturel, og er en eldgammel metode for produksjon av musserende vin. Tilhørerne fikk smake PetNat fra Østerrike, Frankrike og Australia, Cremant de Bourgogne og Champagne fra Frankrike.

Vin & brennevinsimportører i Nores

Dette er noen av importørene som deltok på messen: Autentico, Egge Gård, Fondberg, Hansa, Moestue Group, Non Dos, Solera Uteliv, Vinetum Group, Vinestor, Vingruppen, Moët Hennessy, Diageo, Arcus, Robert Prezelius.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS