Bjørn Erik Vangen representerer både Fosenkjøtt og Fosenmat, to av de norske utstillerne på Grüne Woche 2018. (Arkivfoto: Morten Holt)
Bjørn Erik Vangen representerer både Fosenkjøtt og Fosenmat, to av de norske utstillerne på Grüne Woche 2018. (Arkivfoto: Morten Holt)

95 norske utstillere på Grüne Woche

I år er det regionene «Fjell-Norge», «Fjord-Norge» og Trøndelag, som representerer Norge på Grüne Woche 2018, som arrangeres på Messe Berlin fra 19. til 28. januar.

Publisert

95 utstillere fra de tre regionene, der Trøndelag er desidert best representert, skal servere de besøkende det beste Norge har å by på av lokal mat og reiselivsopplevelser.

Norges stand på Grüne Woche 2017. (Foto: Landbruks- og matdepartementet)
Norges stand på Grüne Woche 2017. (Foto: Landbruks- og matdepartementet)

400 000 besøkende

Grüne Woche befestet i 2017 sin posisjon som en av verdens ledende forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv: 400 000 besøkende, 1650 utstillere fra 66 land, 83 landbruksministere fra alle verdens kontinenter, og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner var innom messen.

Kjøkkenet i den norske restauranten i Berlin i 2017. (Foto: Landbruks- og matdepartementet)
Kjøkkenet i den norske restauranten i Berlin i 2017. (Foto: Landbruks- og matdepartementet)

I fjor var nær 5000 journalister akkreditert, og det ble omsatt varer for 48 millioner euro i løpet av 10 dager.

Bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon

Den norske deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Norges deltakelse skal bidra til å styrke omdømmet både for norsk mat og for norsk reiseliv.

Målet er å stimulere til samarbeid og nyskaping på tvers av geografiske grenser og næringsgrenser.

Tyske besøkende i kø på Fjord-Norges stand på Grüne Woche 2017. (Foto: Vidar Alfarnes)
Tyske besøkende i kø på Fjord-Norges stand på Grüne Woche 2017. (Foto: Vidar Alfarnes)

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale har også i år med seg en egen næringslivsdelegasjon til Berlin med sentrale norske aktører innen mat og reiseliv.

Se oversikten over alle de norske utstillerne lengre ned i saken

MS Fæmund II er representert på Grüne Woche 2018. (Foto: Morten Holt)
MS Fæmund II er representert på Grüne Woche 2018. (Foto: Morten Holt)

Statsråd Dale åpner den norske standen

Fredag 19. januar ca. kl. 09.30 åpner landbruks- og matminister Jon Georg Dale den norske standen, som har nummer 114 i hall 8.2 på Messe Berlin. Under åpningen vil næringslivsdelegasjonen være til stede sammen med en rekke andre norske gjester fra mat- og reiselivsnæringen.

Utne Hotel er representert på Grüne Woche 2018. (Foto: Morten Holt)
Utne Hotel er representert på Grüne Woche 2018. (Foto: Morten Holt)

Lørdag 20. januar deltar statsråd Dale på en internasjonal konferanse som den tyske landbruksministeren inviterer til, «Global Forum for Food and Agriculture». Temaet for konferansen er «Shaping the Future of Livestock – sustainably, responsibly, efficiently».

Utstillerne fra Norge på Grüne Woche 2018

Scandic Stiklestad Hotel er representert på Grüne Woche 2018. (Foto: Morten Holt)
Scandic Stiklestad Hotel er representert på Grüne Woche 2018. (Foto: Morten Holt)

Region Fjell-Norge

(Utstillere i alfabetisk rekkefølge)

Bardøla høyfjellshotell
Beitostølen resort
Brimi Sæter
Eggen gardsysteri
MS Femund II (As Fæmund)
Fjellbryggeriet as
Fjellgarden Hovden as
Hallingdal Lokalmatsenter as
Heidrun as
Jotunheimfisk
Moe gard
Nasjonalparkriket
Nord Bergan gård
Opera di Setra
Revsnes hotell
Ruten fjellstue
Skreppa as
Små Vesen as
Stensgård
Stølsvidda AS
Visit Telemark
Visit Valdres

Region Fjord-Norge

(Utstillere i alfabetisk rekkefølge)

Alde Sider
Brubekken Gårdsmeieri
Drågen Smokehouse
Energihotellet
Fjordfegarden
Grønvik Gard
Hjørnevikbua Restaurant
Kami Skotholmen
Lothes Mat og Vinhus
Marås Hjort
Myrdal Gard
Nyyyt
Opplev Undredal
Reksta Villsau
Romsdalsgårdene
Smia og Mætt & Go
Svanøy Røykeri
Tekslo Seafood
Utne Hotel
Voss Gardsslakteri

Region Trøndelag

(Utstillere i alfabetisk rekkefølge)

Ansnes Brygger
Bortistu
Bryggeriet Frøya
DalPro
Ersgard

Fjellmandel Oppdal AS
Fosenkjøtt
Fosenmat
Gangstad Gårdsysteri
Gøntvedt Pelagic
Hotell Frøya
IMI Stølen Oppdal
Inderøy Brenneri / Berg gård
Klostergarden
Kuringen Bryggehotell
Kysthotellet på Rørvik
Li-Vilt
Midtbyen Management

Munkeby Ysteri

Norgeskjell AS
Norveg
Oppdal Smak & Behag
Oppdal Spekemat
Restaurant Pilgrim / Pilegrimshotellet Gäddede
Quality Skifer hotell
Reins Kloster
Rodebak Farmhouse Brewery
RÅGO / Trondheims kjøkkenhage
Røros bryggeri og mineralvansfabrikk
Røros Food and Beverage Group
Røros Hotell AS
Rørosbaker'n
Rørosmat
Rørosmeieriet
Rørosrein
Rørvik Fisk
SalMar
Scandic Nidelven
Scandic Rock City Namsos
Scandic Stiklestad Hotell
Skånaliseter gårdsysteri
Stensaas Reinsdyrslakteri
Stokkøya Sjøsenter
Strømnes Overnatting og servering
Supen Pøbb
Trøndersk Kystkompetanse
Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen i Trondheim
Vauldalen Fjellhotell
Veiseth - Bringebær frå Stjørdal
Vilteksperten
Visit Innherred
Ørland Kysthotell
Øver-Bakken Kaffebrenneri
Øyna - Øyna Gårdsmat

Les mer om hver enkelt utstiller her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Grüne Woche

* Internasjonal Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. til 28. januar. IGW er en av verdens største messer for mat og landbruk.  

* Arrangeres i 2018 for 83. gang.

* På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende. 

* Norge deltar på messen for 31. gang i 2018 

* I 2018 vil det utstillere fra tre regioner i Norge. Fjord-Norge, Trøndelag og Fjell-Norge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.  

* Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.  

* Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.  

* Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling