BAT har kjøpt Winnington

British American Tobacco (BAT) sikrer seg kontroll av eksklusive patentrettigheter til hvit snus gjennom oppkjøp av den svenske snusprodusenten Winnington.

Publisert

British American Tobacco (BAT), verdens nest største børsnoterte tobakksprodusent, har kjøpt 100 prosent av den svenske snusprodusenten Winnington AB, noe som legger grunnlaget for en sterk fremtidig vekst. Winnington står bak innovasjonen hvit snus, det vil si renset tobakk som forblir hvit under leppen under bruk.

Innovasjonen dekker det stadig økende behovet for bedre munnhygiene og renslighet som etterspørres av kundene, og forventes å være en viktig vekstdriver fremover.

Snus er det raskest voksende tobakksegmentet i Vest-Europa, som en følge av at forbrukerne ser etter mindre skadelige måter å konsumere nikotin på. Fremtidens vekst ventes å være spesielt sterk for hvit snus og «tobakksfri snus», der Winnington kan vise til imponerende vekst, til tross for begrenset distribusjon. Winnington har en markedsandel på 0,7 prosent i Sverige og 1,5 prosent i Norge, og vil nå få økt markedstilgang for sine innovative produkter gjennom BATs distribusjonslinjer.

British American Tobacco

Er den nest største børsnoterte tobakksprodusenten i verden, med hovedkontor i London, med 55 000 ansatte på verdensbasis.

Selskapet er notert på London børsen med en markedsverdi på i overkant av GBP 90 milliarder.

Det produserer alle typer nikotinprodukter, inkludert tradisjonelle sigaretter, rulltobakk, snus, e-sigaretter med mer.

Selskapet produserer og selger snus gjennom sitt datterselskap, snusprodusenten Fiedler & Lundgren i Malmö. I 2008 kjøpte Fiedler & Lundgren selskapet House of Prince med operasjoner som dateres tilbake til det 18. århundre. I dag har BAT en portefølje med populære merker som Granit, Mocca, Knekt og Lundgrens, med salgsvirksomhet i Sverige, Norge og Travel Retail.

Winnington

Winnington AB, med hovedkontor og egen produksjon i Hökerum, Sverige, har produsert og solgt snus siden 2007, med et engasjement og mål om å levere bedre og mindre skadelige produkter til forbrukerne.

Selskapet selger sin snus under merkene Fast White, Kick-up og Epok. Epok, som ble lansert i 2015, er den første snusen i markedet med hvit tobakk - den største snus-innovasjonen i Sverige siden innføringen av de hvite snusproduktene på slutten av 1990-tallet.

Hvit snus har vært en suksess blant forbrukerne, med sterk vekst i både Sverige og Norge.

Hvit snus er renset tobakk, som har flere klare fordeler i forhold til den tradisjonelle brune snusen. Ikke bare inneholder den mindre av de skadelige stoffene som nitrosaminar og tungmetaller, men den er mindre rennende og misfarger heller ikke tennene.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS