Christian Ringnes i Eiendomsspar og administrerende direktør i Scandic Hotels Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Storeslem for Scandic

De fem norske hotellene, som det i dag ble kjent at blir Scandic-hoteller, har tidligere vært tilknyttet nesten alle de andre hotellkjedene i Norge. Scandic i Norge får nå 1136 nye hotellrom.

Publisert
Lillehammer Hotell. (Foto: Hotellet)

Lillehammer Hotell var tidligere et Radisson Blu-hotell, hotellene på Fagernes og i Kristiansand har tidligere vært tilknyttet Quality Hotels i Nordic Choice Hotels, før de siste årene – da de har vært Thon-hoteller. Og Meetingpoint på Hafjell har også tidligere vært et Quality-hotell.

Grand Hotel er pusset opp for 200 millioner kroner.

Over 15 000 norske hotellrom

Når vi så tar med at Grand Hotel var tilknyttet Rica-kjeden før Scandic-oppkjøpet i 2014, kan vi trygt si at Scandic Hotels nå har knyttet til seg hoteller som tidligere har vært i de fleste andre store kjedene i Norge.

Med 1136 nye hotellrom passerer nå Scandic Hotels 15 000 hotellrom i Norge.

På plass på Grand Hotel. Fra venstre Helge Krogsbøl (Pandox), Frank Fiskers (konsernsjef Scandic), Christian Ringnes (Eiendomsspar) og Svein Arild Steen Mevold (administrerende direktør i Scandic Norge).

– Dette er det mest omfattende i Scandic Norge siden oppkjøpet av Rica Hotels, fastslår administrerende direktør for Scandic i Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Grand tilbake

Han er spesielt fornøyd med å få ett av Norges aller mest kjente og beste hoteller, Grand Hotel, inn i porteføljen. Hotellet var med i Rica-porteføljen, men det ble raskt bestemt at det aldri skulle bli noe Scandic Grand.

Meetingpoint Hafjell blir Scandic Hotels' første ski- og alpinhotell i Norge. (Foto: Arkiv)

– Sammen med Christian Ringnes var vi enige om det. Grand må få være Grand. Nå er hotellet pusset opp for 200 millioner kroner, og siden den gang har Scandic også fått inn flere signaturhoteller i kjeden, som står seg uten å fremheve Scandic-logoen. Haymarket i Sverige var det første, i tillegg har fire andre kommet til. Grand Hotel passer utmerket inn her, og vil nå få navnet Grand Hotel by Scandic, sier Scandic-sjefen.

Les også: Scandic overtar fem nye hoteller i Norge

Første hotell på skidestinasjon

Meetingpoint Hafjell, tidligere Quality Hotel Hafjell, blir Scandics aller første hotell på en ski- og alpindestinasjon.

Det var en fornøyd administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold, som i dag kunne bekjentgjøre at fem sentrale hoteller i Norge nå blir tilknyttet Scandic Hotels. (Foto: Odd Henrik Vanebo, arkiv)

– Ja, det er riktig. Det blir det første hotellet i Norge for Scandic som kan karakteriseres som et skihotell, sier Steen-Mevold.

Samtidig overtas Lillehammer Hotell like i nærheten.

Thon Hotel Sørlandet blir snart et Scandic-hotell. (Foto: Thon Hotels)

– Vi er veldig fornøyd med å få det på plass. Dette er absolutt et av innlandets aller fineste hoteller, et historisk hotell med et godt navn, som blir et svært viktig hotell for Scandic fremover, sier Scandic-sjefen.

Thon Hotel Fagernes blir nå et Scandic-hotell. (Foto: Thon Hotels)

Viktige destinasjoner

Både Fagernes og Kristiansand er også viktige destinasjoner for Scandic, som har som mål å dekke hele landet – fra Nordkapp i sør til Kristiansand i sør.

Saken fortsetter under bildet

– Vi har fra før Scandic Bystranda i Kristiansand, og med det nye hotellet Sørlandet kompletterer vi og styrker vårt tilbud i sørlandshovedstaden. Vi trenger større kapasitet i Kristiandsand, så dette er helt utmerket, sier Steen-Mevold.

Også mellom Bergen og Oslo

– Scandic har også manglet et hotell på veien mellom Bergen og Oslo, og med hotellet på Fagernes vil vi nå være på plass i denne aksen. Det skal pusses opp for 20 millioner den kommende tiden, og snart fremstå i ny prakt. Fagernes er et viktig knutepunkt og destinasjon der vi ønsker å være til stede, forklarer Svein Arild Steen-Mevold, og legger til:

– Vi driver hoteller over hele landet, også i små lokalmarkeder der det ikke alltid er like lett å drive med overskudd. Men vår visjon er at vi også skal være representert på mindre steder for å gjøre vårt tilbud til gjester og spesielt stamgjester så godt som mulig, sier han.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS