Næringen på Beitostølen heiste flaggene etter eventyrlig jule- og nyttårsfeiring i fjellandsbyen. Fra venstre Spar-kjøpmann Arne Grønolen, Innehaver av Tone Greni Hud & MakeUp, Tone Greni, direktør på Beitostølen Resort, Atle Hovi, og daglig leder for Sporten Beitostølen, Asgeir Larsen.

Rekordomsetning i julen på Beitostølen

Næringen på Beitostølen kunne heise flaggene etter årets julefeiring. Tross dystre nyheter fra stedet rundt nyttår ble det tidenes julefeiring oppunder Jotunheimen – med over 15 000 gjester.

Publisert

Fra lille julaften til 3. januar hadde Beitostølen Resort en omsetning på 7,3 millioner kroner. Omsetningen ble økt med én million kroner fra samme periode i fjor i den drøye jule- og nyttårsuke.

Det har vært en historisk eventyrlig julefeiring på Beitostølen. Ikke bare har det vært fulle hus, men Atle Hovi & co måtte innrede konferanserom med ekstrasenger for å få plass til alle som ville til fjells i jule- og nyttårshelgen.

Viktig ferieperiode

– Jul, romjul og nyttårshelgen har utviklet seg til å bli bli en av de største ferieperiodene i året. For oss og for hele næringa her i fjellandsbyen er dette en fantastisk start på vintersesongen. Og det er ikke bare vi som heiser flagget og jubler. Det gjør også gjestene. De unisone tilbakemeldingene fra gjestene, som uten unntak har vært over seg, er sjølsagt veldig inspirerende for oss alle, og en bekreftelse på at vi sitter på et produkt som er gull verd i dag, for ikke å snakke om for framtida, melder Hovi i en pressemelding.

Flere faktorer

– At Beitostølen opplever denne suksessen kan forklares med flere viktige faktorer: Et offensivt PR- og markedsarbeid, gode snø- og vinterforhold, ei svak norsk krone som gir våre utlandske gjester mere for pengene, og naturlig nok flere nordmenn som velger fjellet og Beitostølen i stedet for utlandet, der både euroen og dollaren koster mye nå, sier Atle Hovi.

Klimavinneren

Reiselivsekspert Bjørn B Jacobsen, som er PR-ansvarlig for Beitostølen Resort, har jobbet med norsk og nordisk reiselivsindustri siden tidlig 80-tall. Han er ikke I tvil om at begerepet «klimavinneren Beitostølen» er like mye verd i dag og i årene framover, som oljeindustrien har vært for Stavanger.

– Snø og vinter blir den verdifulle olja for Beitostølen, bare med den ikke ubetydlige forskjellen at oljen tar slutt; det gjør ikke den norske vinteren i høyfjellet. Vi har sett det en tid nå, hvor både norske- og europeiske skisteder har opplevd mer og mindre grønn vinter, mens prognosene klimaforskerne ved Meteorologisk Institutt har gitt for snø- og vinterforholdene de kommende 50 år, med mer regn og mildvær på lavere høyder, og mere nedbør også i høyfjellet, men da nedbør som snø - allerede er en realitet. De store skidestinasjonene i Mellom-Europa skriker etter snø og vinter, til tross for at flere av disse ligger på rundt 1200 meters høyde. Jeg sier derfor; Beitostølen er trolig Europas beste vinterdestinasjon for langrenn pr i dag. Hva dette betyr for vinterturismen, for vinteridretten og for hyttebyggingen, kan man enkelt tenke seg. Vi står foran eventyrlige muligheter på Beitostølen, så her er det bare å dundre på med innovasjon og produktutvikling, påpeker Bjørn B Jacobsen.

Drypper på alle

Når trafikken øker til Beitostølen, er det ikke bare lokomotivet Beitostølen Resort som kan heise flaggene. Det kan stort sett hele næringa. Asgeir Larsen er sjef for Sporten Beitostølen, en av Norges best ansette sportsforretninger for både langrenns- og alpinfolket:

– Dette er virkelig morsomme dager. Ikke minst med tanke på at jula var ekstremt bra for oss i fjor, så trodde vi at dette rekordresultatet topper vi aldri, men nå øker vi sannelig denne jula også med 11 prosent. De store kjedebutikkene i all ære; vi får mange tilbakemeldinger på at folk venter med å kjøpe skikkelig skiutstyr, enten de skal ha langrennsski eller alpinski, til de kommer til fjells. Dette handler nok om at vi har meget dyktige medarbeidere som er høyt skolert på kunnskap om hva som passer til ulike mennesker med ulike ferdigheter og behov. Vi skal huske på at utvalget av ski i alle kategorier, er veldig stort i dag, og for ski- og turgleden er det viktig å finne ut hva som passer både liten og stor, sier Asgeir Larsen.

Mange hytter gir omsetning

Med 2000 hytter på Beitostølen, og 4000 hytter i hele Øystre Slidre kommune, i tillegg til alle som bor i leiligheter og utleiehytter, er omsetningen høy hos de store matvarebutikkene på Beitostølen.

Spar-sjef Arne Grønolen er ikke mindre lyrisk enn Atle Hovi og Asgeir Larsen:

– Vi hadde en veldig bra omsetning i jula i fjor, så når vi øker med 9 prosent i år, er det vel samme følelsen som hoppløperne har når de flyr ned mot overgangen og ser sletta nærme seg. Men, nå skal ikke jeg si at jeg regner med smerte i helene hvis vi hopper lengre neste jul. Det betyr vel bare at vi har gravd ut unnarennet til sommeren og gjort bakken lengere, ler Arne Grønolen, travelt opptatt med å fylle opp hyllene i butikken igjen etter jule- og nyttårsinvasjonen.

Infrastruktur og kommersiell service

Beitostølen scorer høyt på infrastruktur og kommersiell service, med hoteller, leiligheter, hytter, restauranter og butikker av alle slag. Også de mindre og mer spesialiserte virksomhetene jubler etter jule- og nyttårsdagene. En av disse er nyetablerte Tone Greni Hud&MakeUp, som kunne feire 1-års-jubileum noen dager før jul, og fikk rekordomsetning lille julaften som jubileumsgave.

– Når man etablerer en virksomhet på Beitostølen som ikke selger heiskort, ski, biff, øl, melk og brød, og likevel opplever suksess, så sier det mye om potensialet på en destinasjon i fjellet som Beitostølen. Fjellandsbyen scorer mye på at vi er unike på så vis at alt ligger i en radius av få hundre meter, med en høy kommersiell service, sier Greni.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS