Foto: Det Norske Måltid

Årets matspire: Valdres-ost Fosheim

Vinner av Årets Matspire 2015 er Valdres-ost Fosheim fra Valdresmeieriet. Premien er markedsrådgivning til en verdi av 100 000 kroner.

Publisert
Foto: Det Norske Måltid

– Når først kokkene har gitt sin smaksdom og alle innkjøpsdirektørene i matkjedene er enige om at dette produktet treffer både trender gg forbrukerønsker, ja da har vi en klar vinner, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk etter prisutdelingen på finalen i Det Norske Måltid 2015.

Matmerks vandrepris Årets Matspire for 2015 går til Valdresmeieriet. Deres ost Fosheimer en håndlaget og modnet fast ost som er ystet av helmelk fra utvalgte gårder i Valdres.

Foto: Det Norske Måltid

Prisen ble delt ut under Det Norske Måltid i Stavanger, og vinneren er valgt ut blant de åtte kategorivinnerne i konkurransen. I premie får Valdresmeieriet markedsrådgivning fra Matmerk verdt 100 000 kroner, som skal hjelpe dem å få osten frem til flere forbrukere.

Vilje til å vokse

Juryen begrunner prisen med at Årets Matspire er et nylig lansert kvalitetsprodukt med stort markedspotensial; både forbrukerne, matkjedene og kokkene ønsker flere gode norske oster. Produsenten løftes frem som en viktig lokal aktør som har bidratt til å utvikle og innovere i Valdres.

– Et avgjørende kriterium for å vinne prisen er vilje til å nå et større marked. Valdresmeieriet har som ambisjon å øke produksjonen med 30 % hvert år, og produsere lokale kvalitetsoster hele året. Nå skal Valdresmeieriet få profesjonell hjelp til å nå flere forbrukeres ganer, sier Sundqvist.

Jury med matmakt

Juryen består av innkjøpsdirektørene Tor-Helge Gundersen i COOP, Øyvind Andersen i NorgesGruppen og Martin Klafstad i REMA1000, samt fagsjef Frode Kristensen i Matmerk.

– Det hjelper ikke å ha verdens beste ost hvis ingen får tak i den. Når disse gutta har troen på at denne lokale osten kan bli en salgssuksess, er det bare å stille seg i kø for å få kjøpe, mener Sundqvist.

Powered by Labrador CMS