Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl. (Foto: Q-Meieriene)
Forbruker Pia Berg og Q-Sjef Bent Myrdahl. (Foto: Q-Meieriene)

Innovasjon fra Q vekker oppsikt i utlandet

«Skyr Luftig» blir rangert som et av de mest innovative produktene i Europa når Nielsen’s Bases lanserer sin liste over topp 25 gjennombruddsinnovasjoner i 2020: – Utrolig stas, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Publisert

Nielsen’s Bases «Top 25 breakthrough innovations List» har i flere år vært gullstandarden i bransjen når det gjelder å anerkjenne suksessfulle innovasjoner innenfor FMCG (Fast Moving Consumer Goods).

I kåringen for 2020 blir mousse-yoghurten Skyr Luftig, som eneste nordiske produkt, nevnt sammen med store navn som Twinings, Nestlé, Oreo, Redbull og Nutella.

Gjennombruddsinnovasjon

– Å være i et slikt selskap viser at vi har lykkes med noe. Vi er en liten aktør og blir selvsagt stolt over at Skyr Luftig blir anerkjent som en gjennombruddsinnovasjon i europeisk sammenheng, forteller Myrdahl.

Kåringen gir honnør til hvordan Q-Meieriene jobber med åpen forbrukerdrevet innovasjon, og hvordan de sammen med forbruker har klart å løse et behov i markedet ved å strekke Skyr i en ny retning.

– Vi har truffet på en konsistens som gir en helt ny smaksopplevelse. Samtidig har vi bevart de sunne produktfordelene som resten av Skyr-porteføljen er kjent for.

Ifølge Nielsen blir det lansert hele 120 nye produkter i FMCG-kategorien i Europa hver eneste dag. Fellestrekk for de som lykkes er at de treffer godt på trender og fortsetter å levere på forbrukernes høye krav.

– Skyr har ikke tenkt til å bremse. I tillegg til å utvikle nye smaker og formater, er neste steg å gjøre emballasjen mer klimasmart, sier han.

Et forbrukerdrevet produkt, fra start til slutt

Engasjerte forbrukere gjør at Q våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater. Idéen til Pia Berg om å lage en «Fromasj-Skyr» ble til innovasjonen Skyr Luftig i 2018.

– Fra vi fikk ideen brukte vi om lag 18 måneder i produktutvikling for å realisere akkurat det som Pia ønsket seg. Det var ikke enkelt, men heldigvis liker vi i Q-ting som er vanskelig å få til, forteller senior produktutvikler Johan Heggland.

Siden lansering i 2018 har det populære produktet rukket å bli en vekstvinner i sin kategori med 11 millioner solgte begre totalt, og 3,8 millioner solgte begre hittil i 2020.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca