Det går oppover for norsk reiselivsnæring. (Illustrasjonsfoto: Mattias Fredriksson/visitnorway.com)

Det går oppover for norsk reiselivsnæring

Reiselivsnæringen kan se tilbake på en foreløpig strålende sommersesong med fem prosent økning i kommersielle gjestedøgn mellom mai og juli i år.

Publisert

Økningen kommer på toppen av fjorårets rekordsommer. Totalt har Norge hatt en vekst på ni prosent i antall kommersielle gjestedøgn de to siste årene.

12,6 millioner gjestedøgn

Til sammen var det 12,6 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingsteder i sommermånedene mai til juli i år. Det er spesielt utenlandske gjestedøgn som står for den positive utviklingen med en vekst på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. De to siste årene har Norge opplevd en fantastisk økning fra utlandet på 19 prosent.

En fantastisk sommer for reiselivet, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i  Innovasjon Norge,

– Dette er strålende nyheter. Reiselivet har jobbet hardt for å ta en større markedsandel, noe vi ser resultater av nå. En økende interesse for Norge kombinert med gode flyforbindelser til Norge, en næring som tilbyr gode produkter, godt hjulpet av en svak norsk krone har gjort det enklere for utlendinger å velge Norge, sier Cathrine Pia Lund, direktør Merkevaren Norge i Innovasjon Norge, i en pressemelding.

Reiser mer enn noensinne

Hun tror et økt fokus på bærekraft, digitalisering og samarbeid skal sikre en positiv utvikling også til neste år.

– Verdens befolkning reiser mer enn noensinne, samtidig har konkurransen om de reisende aldri vært større. Det er avgjørende at Norge tar sin del av denne veksten. I 2015 økte Norge sin markedsandel av internasjonal turisme, samtidig som vi opplevde en økning i kommersielle gjestedøgn både sommer og vinter. Dette er en utvikling vi nå jobber hardt for å beholde og utvikle, sier Lund.

Volummarkeder tilbake

De viktige markedene for Norge målt i antall gjestedøgn, Tyskland og Nederland, er på full vei tilbake viser tall til og med juli. Etter noen år med en svak vekst, kan disse volummarkedene i år vise til en svært god økning i sommer på henholdsvis 13 og 6 prosent. Antall amerikanske gjestedøgn fortsetter å øke også i juli. Med 18 prosent flere gjestedøgn mellom mai og juli i år, sammenlignet med i fjor, utgjør USA nå det fjerde største av Innovasjon Norges markeder i utlandet.

– Dette er en god utvikling som vi har jobbet hardt for. For å sikre en fortsatt positiv vekst, må vi samarbeide om å skape et tydelig fotavtrykk samtidig som vi gjør det lett å velge Norge. Konkurransen er stor og for og lykkes er det avgjørende å enes om et felles en strategi som gjør at Norge skiller seg ut på det internasjonale markedet, sier Lund.

Fjord-Norge med eventyrlig vekst

Basert på tall for sommermånedene er det Fjord-Norge som lokker de utenlandske turistene mest. Fjord-fylkene kan se tilbake på en eksepsjonell vekst med 14 prosent flere utenlandske gjestedøgn siden i fjor. De to siste årene har utviklingen vært på 24 prosent målt i antall utenlandske gjestedøgn.

Oslo har også en god utvikling i sommermånedene og kan vise til en økning på 8 prosent. Tatt alle østlandsfylkene i betraktning er det Buskerud og Hedmark som kan skilte med den beste utviklingen på henholdsvis 13 og 24 prosent økning fra utlandet i sommermånedene.

– Vår posisjoneringsanalyse viser at fjorder enda er den klart sterkeste assosiasjonen til Norge, men i 2016 var det flere respondenter som sa seg enige i påstanden at de kan oppleve spennende kultur og historie på ferien i Norge. Det var også flere som sa seg enige i at Norge er et sted for spennende byopplevelser. Dette er en spennende utvikling som viser at Norge får flere strenger å spille på i kampen om turistene, sier Lund.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS