Illustrasjonsofoto: Morten Holt

Søker hele Norges turistsjef

Det er ikke snakk om «rikstyristsjef Otmar Johansen» i Harald Heide Steens skikkelse, men en «ordentlig» turistsjef når Innovasjon Norge nå søker en som skal styre reiselivet i Norge.

Publisert
Illustrasjonsfoto Nils-Erik Bjørholt Visitnorway

Norsk reiseliv er i vinden og 2015 var et rekordår for reiselivsnæringen. Turistene la igjen mer penger enn noensinne, og det ligger an til at andelen internasjonal turisme øker også i år. Innovasjon Norge har anbefalt at reiselivsnæringen er blant seks satsingsområder for norsk næringsliv.

Ta norsk reiseliv inn i fremtiden

Nå søker vi etter personen som sammen med næringen skal ta norsk reiseliv videre inn i fremtiden.

– Dette er en svært viktig jobb. Norsk reiseliv går så det suser, og potensialet er enda større, sier Cathrine Pia Lund, direktør for merkevaren Norge i Innovasjon Norge, i en pressemelding.

Cathrine Pia Lund. (Foto Agnete Brun)

Når det nå skal ansettes en ny sjef for reiselivssatsingen til Innovasjon Norge, Visit Norway, er det flere sentrale områder som bør adresseres.

Tre viktige satsingsområder

– Jeg mener det er tre områder vi må satse på for å utnytte det fulle potensialet til norsk reiseliv: digitalisering, bærekraft og samarbeid. For det første må vi utforske mulighetene digitalisering gir – i hele kundereisen, ikke bare i kommunikasjon og profilering. Det som kan virke helt «science fiction» i dag, er fremtiden i morgen. Her skal norsk reiseliv være i førersetet. For det andre skal vi bygge videre på bærekraft som premiss for utvikling av helhetlige opplevelser og destinasjoner. Her er vi allerede kommet godt i gang i Norge, og har dermed et fortrinn. For det tredje må vi samarbeide enda tettere. Norge er et lite land, og vi deltar i konkurransen om synlighet ute i verden. Da må vi sammen utvikle nasjonale budskap for å bygge destinasjonen Norge, sier Lund.

Senja i midnattssol. (Foto: Morten Holt)

Næring for fremtiden

At reiselivsnæringen er en næring for fremtiden, er hevet over enhver tvil. I Innovasjonstalen 2016 identifiserte Innovasjon Norge seks mulighetsområder som Norge bør satse på. Ett av disse er «kreativ næring og reiseliv».

Illustrasjonsofoto: Morten Holt

– Vi mener at reiseliv hverken er eller skal være en isolert næring. Mange ser kanskje ikke umiddelbart koblingen mellom kreativ næring og reiseliv, men her finnes et skjæringspunkt som er uutnyttet i Norge i dag. Ved å jobbe sammen på tvers av næringer, får man helhetlige opplevelser med større gjennomslagskraft. Et godt eksempel er Hurtigruten, som samarbeider med norske musikere og har knyttet til seg lokalmatprodusenter oppover hele kysten. Det er fullt mulig å kombinere storslåtte naturopplevelser med gode kulturopplevelser, sier Lund.

Merkevaren Norge

Norge har naturgitte forutsetninger som er i verdensklasse, og et omdømme som gir assosiasjoner til vakker natur, bærekraft, kvalitet, teknologi og stabilt politisk styresett. Dette skaper forventninger hos turistene som kommer på besøk. Stadig flere turister etterspør og velger reisemål som viser ansvar og er opptatt av bærekraft, samtidig som de vil fylle ferien med opplevelser og innhold. Derfor er reiseliv en sentral del av den norske merkevaren, og vi må samarbeide på tvers av næringer for å finne et felles nasjonalt budskap og få slagkraft internasjonalt.

– Norge har mulighet til å produsere opplevelser i verdensklasse; vi har utrolig mye å by på her i landet som fortsatt er uoppdaget. Vår oppgave er å ivareta Norges sterke posisjon som et naturbasert reisemål, jobbe bærekraftig og samtidig utvikle produkter for videre vekst, sier Lund.

Digital markedsføring

Innovasjon Norge har med Visit Norway etablert seg som et foregangsmiljø innen digital markedsføring. Den prisvinnende nettportalen visitnorway.com har årlig over 20 millioner besøkende, og Innovasjon Norge har i tillegg vunnet priser for nyskapende reiselivskampanjer med bruk av sosiale medier. Innovasjon Norge er kåret som «Beste destinasjonsmarkedsfører» to år på rad.

I tillegg til et nært samarbeid med reiselivsnæringen, kommer sjefen for Visit Norway til å ha det faglige ansvaret for reiselivssatsingen ved Innovasjon Norge i utlandet og i Norge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS