Astrid Linnestad, Sundvolden Hotel
Astrid Linnestad, Sundvolden Hotel

Roboter fjerner støvet

Ved Sundvolden Hotel har små robotstøvsugere bidratt til å effektivisere renholdet. – Vi har fått mye mindre svevestøv og lavere sykefravær, sier husøkonom Astrid Linnestad.

Publisert
Sundvolden Hotel.
Sundvolden Hotel.

Det var i månedsskiftet oktober/november i fjor at Sundvolden Hotel utenfor Hønefoss gikk til anskaffelse av robotstøvsugere. I alt har det ærverdige hotellet, med 272 rom, investert i 30 små støvsugere av merket iRobot Roomba. Erfaringene etter snart ett års drift, er utelukkende positive. Støvsugingen går bokstavelig talt så det suser.

– Fungerte mye bedre enn forventet

– Jeg skal ærlig innrømme at terskelen for å ta i bruk robotstøvsugere var høy. Jeg hadde ikke troen på disse små støvsugerne. Så det tok tid å overbevise meg om at dette var det rette for oss. Men da vi tok i bruk dem midt i den verste sesongen, og så at det fungerte veldig bra, var jeg solgt. Jeg er positivt overrasket. Det er ingen tvil om at dette har gjort hverdagen enklere for oss. Nå slipper vi for eksempel å bøye oss for å støvsuge under senger og andre møbler, noe som har bidratt til at sykefraværet har sunket noen prosent, sier Linnestad, og legger til:

Høyner kvaliteten

– Det er ikke tidsbruken hvor gevinsten er størst. Enda viktigere er det at vi høyner kvaliteten på renholdet. Med disse maskinene klarer vi å holde støvnivået nede, noe som bidrar til et bedre inneklima. Vi opplever langt mindre svevestøv. Det ser vi på vegger, lister og inventar.

Den runde, lille støvsugeren egner seg spesielt godt under senger, bord og stoler. Derfor er den ekstra effektiv i spisesalen og restauranten, hvor de har fire roboter som tar seg av jobben. Det er bare i trapper de ikke kan benytte seg av de nye støvsugerne.

Med en driftstid på to timer, og en ladetid på èn time, ligger det litt logistikkmessige utfordringer i å få fullt utbytte av robotene.

Mer automatisering kommer

– Den egner seg spesielt godt i fellesområder og korridorer. Vi har ikke tepper på rommene, men vi bruker den likevel der også, påpeker hun.

En annen utfordring er fysiske hindringer. Robotene må ha 10 centimeter fri sikt opp fra gulvet for å komme til over alt.

– Det nye bygget, som åpnet i august, er tilpasset støvsugerrobotene. Der er alt minst 10 centimeter opp fra gulvet, sier Linnestad.

Hun forteller at erfaringene er så gode, at flere av de ansatte også har kjøpt seg robot privat.

– Vi må innse at denne delen av renholdet går fremover. Jeg er i hvert fall blitt overbevist, og tror automatisering av renholdet vil komme mer og mer, sier hun.

Du kan lese mye mer om temaet i magasinet Horeca (nummer 7 2015)

Powered by Labrador CMS