Tjuvholmen Sjømagasin – et opplevelsessenter

Restauranten Sjømagasinet på Tjuvholmen skal være et opplevelsessenter for sjømat. For å klare dette må faktorene gjestene synes er viktig komme i sentrum.

Publisert

Renhold, ryddighet og hygiene er blant de viktigste. Derfor valgte Sjømagasinet prisvinnende design til restauranten, kjøkkenet og toalettrommene.

Anerkjente Sjømagasinet på Tjuvholmen i Oslo er både et serveringssted, utsalgssted for fisk og sjømat og senter for matkurs. Restauranten har beliggenhet ved sjøkanten, og konseptet er inspirert av havet med et maritimt og rustikt tema.

Et opplevelsessenter for sjømat

Sjømagasinet skal være en opplevelse for alle som tar turen innom. Med et rustikt interiør, grill, gode råvarer og fremfor alt kunnskap, får gjestene oppleve fisk og skalldyr på sitt beste. Restauranten serverer måltider laget av havets delikatesser og hjertet til kjøkkenet består av to store Josper-griller som all sjømat går gjennom ved bestilling. I butikken selges det lettere måltid og ferske råvarer direkte fra fiskedisken. I tillegg tilbyr Tjuvholmen Sjømagasin mat- og vinkurs som holdes av engasjerte kokker.

God rullering

En av dem er Frode Laupsa. Han er landslagskokk og assisterende kjøkkensjef på Tjuvholmen Sjømagasin.

Han har bakgrunn fra restauranter som ORO, Feinschmecker, Restaurant Oscarsgate og Palace Grill. Som en av nøkkelpersonene på Det Norske Kokkelandslaget er han opptatt av at den enkleste råvaren ofte er utgangspunktet for et godt måltid.

– Vår meny er bygget rundt sjømatsegmentet hvor alt skal være så ferskt som overhodet mulig. Derfor har vi også fiskedisken som sikrer god rullering på alle råvarene. Dette skaper variasjon i hvilke spesialiteter vi tilbyr i menyen, forteller Laupsa.

Med søkelys på interiør og design

Mat alene er ikke alt. Det har også vært avgjørende for Sjømagasinet å fokusere på interiør og design. Arkitekt Thomas Ness ved Radius Design fikk i oppgave å utforme Sjømagasinet som et opplevelsessenter. Hvert område har fått sin spesifikke karakter gjennom materialer og fargepaletter. Kurvene i taket, gulvet og veggene gjenspeiler havets bølgebevegelser.

– I samarbeidet med Thomas Ness var vi opptatt av å ha gjesten i fokus. Med havet og den rustikke havbunnen som utgangspunkt var det derfor viktig at også hygieneproduktene stod i stil. Søppelkasser, papirtørkholdere og dispensere bør passe sømløst inn i interiørdesignet.Av den grunn valgte vi dispenserserien Tork Image Design til alle rom i restauranten, fordi den har et enkelt og moderne uttrykk, forklarer Laupsa i en pressemelding.

Detaljene skal bidra til opplevelsen

«Den nye dispenserserien fra Tork har slank design, og er plassbesparende. Den er designet for å passe inn i designorienterte omgivelser uten å gå på kompromiss med profesjonelle, funksjonelle egenskaper. Tork Image Design har vunnet to designpriser nettopp for disse egenskapene. Første gang i CMS Purus Award 2015, som er en prisutdeling for design, funksjonalitet og innovasjon. I april 2016 vant dispenserserien også produktdesignprisen Red Dot Award i kategorien for urbant design», heter det i pressemeldingen.

– Med berøringsfrie såpedispensere bidrar vi til å opprettholde hygienen. Både gjestene og vi på kjøkkenet slipper å ta på dispenserne for å få såpe og den er laget for å redusere risikoen for såpesøl. Dette gjør at området rundt vasken også ser mer delikat ut, sier Laupsa.

Serien er i børstet, rustfritt stål og gjør at produktene både kan skape kontrast eller blende inn i miljøet. Med anti-fingeravtrykkbeskyttelse opprettholdes et godt inntrykk og den berøringsfrie håndtørkdispenseren er utviklet for å redusere unødvendig forbruk av håndtørkepapir. Hele dispenserserien er rask og enkel å etterfylle for rengjøringspersonalet.

Eye tracking-teknologi

Å være opptatt av detaljer også i valg av toalettartikler viser seg å være viktig. I en undersøkelse gjort av SCA for Tork i 2015 ble det ved hjelp av eye tracking-teknologi kartlagt hva som er de avgjørende faktorene for tilfredshet blant restaurantbransjens gjester. Eksperimentet gikk ut på å spore gjestenes øyebevegelse og hva de er opptatt av når de er på restaurant. Undersøkelsen konkluderer med at det er mange detaljer som skal stemme overens for at en gjest får en bra opplevelse og seks av ti opplever at kvalitet på produkter er forventet standard på toalettrommene. Hos Sjømagasinet er de opptatt av at det er detaljene som teller og bidrar til gjestenes totalopplevelse.

– Med børstet overflate av rustfritt stål og fine linjer er designet til Image Design diskret, men dristig. Det passer i alle områdene i restauranten, til alt fra spisested, kjøkken og til toalettrom, noe som sørger for konsistens i interiøret, som vi er opptatt av, sier Laupsa.

Les mer om eye tracking her

Tjuvholmen Sjømagasin

Åpnet i 2010

Lokalisert på Tjuvholmen ved Aker Brygge i Oslo

Utsikt til Astrup Fearnley museet for moderne kunst

Meny består av lunsj-, á la carte- og selskapsmeny

Selger ferske råvarer fra havet i egen fiskedisk

Har egne kurs- og konferanserom med tilhørende kjøkken

Les mer på Sjomagasinet.no

Tork

Varemerket Tork tilbyr hygieneprodukter og tjenester til storforbrukere innenfor storhusholdning, helse, kontorbygg, offentlig sektor og industrien.

Sortimentet inkluderer dispensere, håndtørk, toalettpapir, såpe, servietter, rengjøringskluter og tørkepapir.

Tork er et globalt varemerke i SCA-porteføljen og finnes i mer enn 80 land verden over.

Les mer på Tork.no

SCA

SCA er et ledende, globalt hygiene- og papirkonsern som utvikler og produserer bærekraftige personlige hygieneprodukter, mykpapir og heltre-produkter.

Selskapet selger produktene sine i ca. 100 land.

Som Europas største private skogeier, legger SCA stor vekt på bærekraftig skogsdrift. Gruppen har rundt 44 000 ansatte. Omsetningen i 2015 beløp seg til rundt SEK 115 milliarder svenske kroner.

SCA har mange velkjente varemerker blant annet de globale varemerkene Tena og Tork, i tillegg til Libero og Libresse for å nevne noen.

Les mer på Sca.com