MS Nordlys på vei inn Geirangerfjorden. (Foto: Agurtxane Concellon/Hurtigruten)
MS Nordlys på vei inn Geirangerfjorden. (Foto: Agurtxane Concellon/Hurtigruten)

Hurtigruten håper på oppstart i juni

Hurtigruten forlenger driftsstans, men håper på gradvis oppstart i juni.

Publisert

Full stans av reisende og strenge corona-restriksjoner gjør at Hurtigruten må forlenge driftsstansen til midten av juni. - Vi håper å se skipene våre seile igjen i sommer. Men vi trenger flere avklaringer, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Ingen bransjer er like hardt rammet av coronakrisen som reiselivet. Reiselivsgiganten Hurtigruten er tvunget til å legge 14 av 16 skip til kai og har permittert nesten 3000 ansatte.

Vil ha folk tilbake i jobb

Daniel Skjeldam. (Foto: Hurtigruten)
Daniel Skjeldam. (Foto: Hurtigruten)

– Det er tøft å se skip ligge i opplag. Det eneste vi vil er at skipene skal seile, få folk tilbake i jobb og bidra til verdiskapning i små og store samfunn langs hele kysten. Men akkurat nå har vi ikke noe annet valg, sier konsernsjef for Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Helt siden Hurtigruten måtte stanse hele virksomheten i midten av mars, har selskapet jobbet med planene for å få skipene tilbake i drift.

– Vi håper på en gradvis opptrapping fra midten av juni. Men for at det skal være mulig, må vi ha finansielle avklaringer på plass, sier Skjeldam.

Konkrete forslag til regjeringen

Overfor regjeringen har Hurtigruten pekt på to konkrete tiltak:

En kortsiktig løsning der staten midlertidig kjøper mer kapasitet og kompenserer for bortfallet av billettinntekter, slik regjeringen har gjort for tog og fly.

En langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK.

Underskuddsvirksomhet i starten

– Starter vi med seilinger i juni, vil det være ren underskuddsvirksomhet i en overgangsperiode. Derfor har vi bedt Samferdselsdepartementet om å øke det statlige kjøpet og kompensere for bortfallet av billettinntekter slik de har gjort for togselskaper og flyselskaper, sier Skjeldam.

Hovedårsakene til at reiselivet er hardere rammet enn andre bransjer er fordi det vil ta lang tid før markedet har bygd seg opp igjen.

– Vi er glade for at mange politikere nå har sagt at solide selskaper som Hurtigruten, som gjorde det bra før koronakrisen men nå står uten inntekter, må få tilgang på låneordninger som sikrer likviditeten. Dette er avgjørende for å sikre den videre driften, sier Skjeldam.

Motor i norsk reiseliv

Hurtigruten er en motor i norsk reiseliv, og selskapet har flere hundre samarbeidspartnere som leverer opplevelser, lokalmat og andre tjenester langs norskekysten. Hvert eneste år skaper Hurtigruten ringvirkninger for milliarder. Tusenvis av arbeidsplasser i små og store samfunn langs hele kysten er avhengig av at Hurtigruten seiler.

– Selv om vi tar opp seilingene i juni, er vi på ingen måte ute av krisen. Vi er avhengige av det raskt kommer på plass både kortsiktige og langsiktige løsninger for den finansielle situasjonen. Når det er på plass, kan vi gradvis ta opp seilingene, få våre ansatte tilbake på jobb, og bidra til økt aktivitet i det lokale næringslivet langs hele kysten, sier Skjeldam.

Norgesferie

Etter flere år med god vekst, står reiselivet i Norge nå i sin største krise.

– Norge er et fantastisk ferieland. Det vet vi bedre enn noen, som har seilt langs norskekysten og til Svalbard siden 1890-tallet. Hvis det er en ting jeg håper skal komme ut av krisen, så er det at flere nordmenn skal oppdage hvor mye Norge har å by på. Norgesferien har aldri vært viktigere enn i år, sier Skjeldam.

– En reise med Hurtigruten viser frem Norge på sitt mest unike og spektakulære. Langs hele kysten, sammen med hele kysten, sier Skjeldam i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca