Øyvind Solstad fra Andenes har nærmest vokst opp med Hurtigruten. Nå skal han lede selskapets globale satsing på sosiale medier. (Foto: Hurtigruten)

Fra VG til Hurtigruten

Øyvind Solstad (50) blir Hurtigrutens nye sjef for sosiale medier. Solstad har de siste fem årene jobbet som ansvarlig for sosiale medier i VG, som har gjort seg bemerket for sin digitale satsing.

Publisert

Solstad får tittelen «Global social media manager», og starter i Hurtigruten i begynnelsen av september 2017.

Må ha noe unikt å melde

Skal du nå fram i 2017, må du ha noe unikt å melde. Det har Hurtigruten, mener Solsad.

Før tiden i VG, har han blant annet arbeidet med sosiale medier for en rekke av Norges største selskaper, han har vært redaktør i NRKbeta, og producer i NRKs promoavdeling.

– Mange selskaper sitter i workshops og møter for å finne ut av det evige spørsmålet «Hva skal vi poste på sosiale medier?» Hurtigruten har det motsatte problemet. De må tenke «Hva skal vi velge?». Jeg gleder meg enormt til å jobbe sammen med de ansatte både på sjøen og på land for å historien om det fantastiske produktet Hurtigruten er, ut til hele verden. Hele paletten av verktøy skal tas i bruk, med sendinger, video, bilder og involvering av fornøyde gjester, sier Solstad i en pressemelding.

Historiefortelling

I Hurtigruten skal Solstad ha overordnet ansvar for selskapets satsing på historiefortelling og digital kommunikasjon i sosiale medier, og han vil arbeide med strategi, planlegging, produksjon og distribusjon av innhold. Han blir svært sentral i Hurtigrutens digitalsatsing fremover, og vil med sin erfaring bidra til forsterking av alle digitale kundedialoger.

– Solstads brede erfaring fra Norges største mediehus og kunnskap om digital markedsføring er avgjørende for oss i arbeidet med vår content marketing-strategi, der sosiale medier er en hovedkanal sier Lisbeth Bjerknes, «VP Global Marketing».

24 500 anløp

I tillegg til trafikken langs norskekysten, er Hurtigruten verdensledende på ekspedisjonsseilinger blant annet til Arktis og Antarktis.

Hvert eneste år gjør Hurtigrutens 11 skip 24 500 anløp i havnene mellom Bergen og Kirkenes, og skaper flere tusen lokale arbeidsplasser og flere milliarder i lokal verdiskaping.

Det vet Solstad, som har vokst opp i fjæra i Andenes, alt om.

– Fra mormors hus i Risøyhamn har jeg hørt tutingen fra Hurtigruten tusen ganger, og sett skipene og historiene de har med seg. Jeg har tatt Hurtigruten til sykehus, hjem fra fest, til leirskole og på ferie. Hurtigruten er noe helt unikt, og jeg gleder meg til å vise verden alt Hurtigruten har å by på, sier Solstad.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS