Thon Hotel Kristiansund. (Foto: Morten Holt)
Thon Hotel Kristiansund. (Foto: Morten Holt)

Beredskapshotell under koronakrisen

Thon Hotel Kristiansund var et av veldig få norske hoteller som hadde åpent da det meste var stengt på grunn av koronaviruset i mars og april.

Publisert

– Vi har hatt åpent hele tiden, men måtte stenge ned all kurs- og konferansevirksomhet, forteller hotelldirektør Britta Joø.

Årsaken til at hotellet kunne holde åpent, er at hotellet er et beredskapshotell for OFFB (Operatørenes forening for beredskap), en organisasjon for aktører i offshore- og oljebransjen.

Begrenset bemanning

Hotelldirektør Britta Joø. (Foto: Morten Holt)
Hotelldirektør Britta Joø. (Foto: Morten Holt)

– Med nedstengt kurs- og konferanseaktivitet, sier det seg selv at vi i en periode har hatt begrenset bemanning og måtte permittere ansatte, men hotellet har vært i virksomhet hver eneste dag, forteller hotelldirektøren.

Kurs- og konferanseaktiviteten utgjør en vesentlig del av årsomsetningen, og mange velger å legge møtene til hotellet, da det ligger for seg selv, litt unna sentrumskjernen.

– Men sundbåtene går hele tiden, og det er ikke noe problem å ta seg over sundet (Sørsundet).

To Thon-hoteller i byen

Hotelldirektør Britta Joø sammen med bookingansvarlig Caroline Gundersen. (Foto: Morten Holt)
Hotelldirektør Britta Joø sammen med bookingansvarlig Caroline Gundersen. (Foto: Morten Holt)

– Vi har også tett samarbeid med det andre Thon-hotellet (Thon Hotel Storgata) i byen, sier Joø, som har ledet hotellet helt siden åpningen i 2009.

Hun kommer selv fra Kristiansund, men har også arbeidet ved Thon-hoteller ellers i landet og i Brüssel i Belgia. Hun var blant annet med og åpnet Thon Hotel Oslo Panorama, som assisterende hotelldirektør.

Ny frokostservering fungerte bra

Restaurant Sørom på Thon Hotel Kristiansund. (Foto: Hotellet)
Restaurant Sørom på Thon Hotel Kristiansund. (Foto: Hotellet)

I hele koronaperioden og frem til buffetforbudet ble opphevet i juli, ble det servert à la carte-frokost på hotellet. Der kunne du velge mellom fire forskjellige frokostalternativer; kontinental, engelsk og norsk, samt «frisk morgen».

– Det fungerte veldig bra. Med tanke på matsvinn var denne formen for frokostservering «helt gull», sier hotelldirektøren.

I restauranten Sørom, der frokosten også serveres, det de også à la carte-servering på kveldene, og Joø forteller at kjøkkensjefen satser på retter med lokale råvarer fra området i Møre og Romsdal.

Optimistisk med tanke på høsten og forvinteren

Kurs- og konferansevirksomheten på hotellet er godt i gang igjen. Her er K/K-ansvarlig Jan Henrik («Jannis») Olsen i møtelokalet Norom. (Foto: Thon Hotel Kristiansund)
Kurs- og konferansevirksomheten på hotellet er godt i gang igjen. Her er K/K-ansvarlig Jan Henrik («Jannis») Olsen i møtelokalet Norom. (Foto: Thon Hotel Kristiansund)

– Hva med høsten og forvinteren?

– Vi er optimister. Kurs og konferanseaktiviteten er godt er i gang igjen, og restauranten er populær.

– Det vil selvsagt ta tid å komme helt på plass igjen, men tallene fra august til desember i år ser ganske like ut sammenlignet med fjor – per nå, forteller Joø.

Du kan lese mer om Thon Hotel Kristiansund i magasinet Horeca (nummer 4 2020), og det er også portrett med Britta Joø i oktober-utgaven (nummer 5)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca