
Tar sats på Oslos tak
Ikoniske Scandic Holmenkollen Park har huset gjester i godt over 100 år. Men klientellet har definitivt endret seg over tid. Normalt, hvis det ikke er koronakrise, er hotellet nå også åpent 365 dager i året.

Fra å være et hotell for overklassen midt på 1900-tallet, har hotellet med årene endret stil. Nye kundegrupper har kommet til, noe som også gjenspeiles i restauranten De Fem Stuer, som er gjort «mer folkelig» for å speile dagens gjester.
Unik destinasjon «på toppen» av Oslo

Scandic Holmenkollen Park, med historie helt tilbake til slutten av 1800-tallet, har en helt fantastisk beliggenhet «over» Oslo, og er ett av Scandics flaggskiphotell i Norge.
– Det er viktig å utvikle den helt unike destinasjonen vi har her oppe, sier hotelldirektør Bjørn Runar Johansen (52).
– Det jobbes med spennende planer for å utvikle hotellet for fremtiden, for å møte den økte konkurransen i ett stadig voksende hotellmarked i Oslo. Vi har et helt spesielt produkt og en beliggenhet som gjør at vi skiller oss ut i mengden av nye og gamle hoteller. Det er viktig å ta vare på historien, samt evnen til å fornye oss, påpeker Johansen, som har ledet hotellet siden 2015.
Da kom han fra Scandic Fornebu, som han var med å åpne som hotellsjef. Han har også 11 års fartstid i Nordic Choice Hotels.
Åpnet opp i jula – ble en gedigen suksess

En av de største markedsmessige endringene som hotelldirektør Johansen har satt i verk etter at han kom til hotellet, var å åpne hotellet i julen og nyttårsaften, slik at hotellet nå er åpent 365 dager i året. Det har vært en formidabel suksess.
– Første året vi hadde åpent jul og nyttår, var i 2017. Det ble en gedigen suksess. Vi har blant annet hatt fullbooket hotell på nyttårsaften. Nå sist, i julen og til nyttår 2019, hadde vi nesten fullt hotell hele tiden, med mange utenlandske gjester. Det er noe eksotisk å være på «Oslos tak» når fyrverkeriet dras i gang, sier hotelldirektøren.
Ski-VM betyr utbygging

Hotellet, like ved Norges stolteste skianlegg, og med historie helt tilbake til 1890-tallet (se hotellets historie i egen sak), har gjennomgått flere store utbygginger, først til ski-VM i 1981, så til ski-VM i 2011. Det var også utbygging i 1991 (nytt kongress-senter), 1996 (ny fløy) og 2019 (ny konferansesal).
Kurs- og konferansemarkedet har blitt et stadig viktigere segment for hotellet.
– Vi rev ned to auditorier, og bygde en ny, stor konferansesal i 2019. Det betyr at vi kan ta imot betydelig flere konferansegjester enn tidligere, forklarer Johansen.
Hotellet er også et yndet sted for Scandic Norges ledelse. I januar i år ble igjen Scandics lederkonferanse holdt hos Johansen & co like oppunder holmenkollbakken.
Vellykket endring i De Fem Stuer

– Oslo-markedet er i markant endring. Vårt hotell har ikke endret seg vesentlig de siste årene, men vi har gjort noen mindre endringer, som utelukkende har slått positivt ut.
– Hovedrestauranten vår, De Fem Stuer, var tidligere en «fine dining»-restaurant, som et etterslep etter 80-tallets jappetid. Etter at kundemassen har endret seg, har vi endret mat- og drikkekonseptet mot en à la carte-restaurant. Vi må speile de gjestene vi har, og har tilpasset mat- og drikketilbudet deretter. Endringen har utvilsomt vært vellykket, konkluderer Johansen.
Saken fortsetter under bildet

Denne saken sto på trykk i magasinet i magasinet Horeca (nummer 1 2020, som hadde utgivelse i slutten av februar). Der kan du lese mye mer om hotellet.