
Best på kundetilfredshet
Volvo, Vinmonopolet og Toyota scorer aller høyest. I horecabransjen er det Hurtigruten som gjør det aller best, med en 18. plass. Blant hotellselskapene er det Nordic Choice Hotels som scorer best på kundetilfredshet og lojalitet i Norsk Kundebarometer.
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Hurtigruten best i horecabransjen
I bransjen er det Hurtigruten som er aller best - med en 18. plass. Color Line er inne på en 25. plass.
For sjette år på rad er Nordic Choice Hotels best blant hotellselskapene, men ingen av dem kan skryte på seg en plass blant de 30 beste. Vi finner Nordic Choice på 37. plass. Hotellkonsernet klatrer ytterligere på den totale listen over merkevarene i Norge, og på to år har Nordic Choice Hotels gått fra 87. plass til 37. plass på listen, som toppes av Volvo.
Videre er Thon Hotels nummer 55, Scandic Hotels nummer 62 og Radisson Blu Hotels (Radisson Hotel Group) nummer 87.
Ingen restaurantselskaper er med på listen over de 160 rangerte.
Se hele listen, som domineres av bilmerker, lengre ned i saken
– Et bevis på at vi lykkes, mener Silseth
Som den eneste i bransjen kan hotellkonsernet smykke seg med fire stjerner i undersøkelsen.
– Tusen takk til alle våre gjester. Vi har som mål å tilby de beste gjesteopplevelsene på våre 193 hoteller, og denne undersøkelsen er et bevis på at vi lykkes. Med tre ulike kjeder og over 20 frittstående hoteller har vi lagt vekt på å kunne tilby hele spekteret av hotellopplevelser, det tror jeg vi får igjen for, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.
Kvaliteten i leveransene fra bedriften
«Kundetilfredshet er det viktigste målet som gjenspeiler kvaliteten i leveransene fra bedriften sett fra kundens ståsted. Oppnådd resultat i Norsk Kundebarometer kan derfor brukes som et troverdig sannhetsvitne på kvalitet. I jungelen av annen informasjon som presenteres ovenfor kunder og ansatte ønsker Norsk Kundebarometer at man bruker kundetilfredshet som standard for opplevd kvalitet slik forskningen fastslår», skriver Norsk Kundebarometer om undersøkelsen.
De beste opplevelsene
– Ingenting er viktigere for oss i hotell- og restaurantbransjen enn fornøyde gjester. Våre medarbeidere strekker seg langt hver eneste dag for å oppfylle ønsker og drømmer som gjestene har. Denne utmerkelsen er deres. Vi scorer også best i bransjen på lojalitet, noe vi tar som et tydelig tegn på at våre medarbeidere evner å knytte bånd til gjestene på en helt unik måte. Et besøk hos oss skal alltid være mer enn bare en god seng og en god frokost. Det skal være en opplevelse, sier Silseth i en pressemelding.
Norsk Kundebarometer 2018
Under har vi listet de 30 beste, hotellselskapene, samt selskaper relatert til mat-, drikke og reiselivsbransjen. Totalt er 160 selskaper listet på Norsk Kundebarometer 2018, og nederst - ja, BUNNpris..
1) Volvo
2) Vinmonopolet
3) Toyota
4) Tesla
5) Finn.no
6) Skoda
7) S-banken
8) Flytoget
9) Handelsbanken
10) NAF
11) OneCall
12) Apotek 1
13) Komplett.no
14) BMW
15) Audi
16) Sparebank 1 (skadeforsikring)
17) Gudbrandsdal Energi
18) Hurtigruten
19 Boots
20) Volkswagen
21) Specsavers
22) Gjensidige (skadeforsikring)
23) Verisure
24) Krogsveen
25) Color Line
26) Interoptikk
27) Mercedes-Benz
28) Clas Ohlson
29) SpareBank1
30 Vitus
37) Nordic Choice Hotels
43) Meny
52) Coop Obs
55) Thon Hotels
62) Scandic Hotels
66) Extra
70) Kiwi
71) SAS
87) Radisson Blu Hotels (Radisson Hotel Group)
92) Coop Mega
99) Widerøe
100) NSB
105) Rema 1000
109) Fjord1
112) Norwegian
118) DFDS Seaways
121) Spar
126) Deli De Luca
139) MIX
142) Coop Prix
144) 7 Eleven
146) Coop Marked
155) Stena Line
157) Joker
160) Bunnpris
Se hele listen og komplett score her