Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)
Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)

Norsk reiseliv rydder opp

En ny lov om offentlige anskaffelser ble vedtatt i juni. Reiselivsbedrifter går foran med kontroll av miljø og samfunnsansvar på egne innkjøp.

Publisert
<em>Innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv, Morten Karlsen.</em>
Innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv, Morten Karlsen.

9. juni i år vedtok Stortinget en ny lov om offentlige anskaffelser. §5 i denne pålegger offentlige oppdragsgivere å stille krav til etisk handel i risikoanskaffelser.

Krever omlegging av rutiner

Kravene må også følges opp. Alle som ønsker å selge varer til enten stat eller kommune må derfor kunne dokumentere at det man selger ikke er produsert av barn, under kritikkverdige forhold eller med negative miljøkonsekvenser. Dette krever en omlegging av rutinene hos mange norske virksomheter.

Hotelldirektør på Støtvig Hotel, Laila Aarstrand. (Foto: Morten Holt)
Hotelldirektør på Støtvig Hotel, Laila Aarstrand. (Foto: Morten Holt)

– NHO Reiseliv Innkjøpskjeden kontrollerer allerede alle våre leverandører. Vi vil gjøre det lettere for alle de 2700 medlemmene våre å dokumentere at de tar samfunnsansvar på alvor, sier Morten Karlsen, som er innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv.

Setter pris på initiativet

Støtvig Hotel er en av bedriftene som er glade for at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden går foran på dette området.

– Vi ønsker å være ledende på alle områder, også innenfor bærekraftige innkjøp. Som en mindre aktør har vi ikke mulighet til å følge opp dette på egenhånd. Vi setter derfor stor pris på at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden tar denne jobben på vegne av alle sine medlemsbedrifter, sier hotelldirektør Laila Aarstrand på det prisvinnende Larkollen-hotellet.

<em>Kjedesalgssjef hos Mills Proff Partner, Tor Bekkevoll</em>
Kjedesalgssjef hos Mills Proff Partner, Tor Bekkevoll

2700 bedrifter i NHO Reiseliv

De rundt 2700 bedriftene som er organisert i NHO Reiseliv har tilgang til en av Norges største innkjøpskjeder. NHO Reiseliv sin egen innkjøpskjede forhandler fram avtaler med om lag 130 leverandører innenfor ulike produktgrupper. Hvert år handler reiselivsbedriftene inn alt fra mat, vin, uniformer, sengetøy, kjøkkenutstyr og møbler for millioner av kroner. Varene kommer fra hele verden, og det er ikke alltid lett å holde oversikten over ulike forhold hos hver enkelt leverandør. Risikoen for å trå feil er stor. Omfanget av barnearbeid på verdensbasis er stort og krav til miljøstandarder og utslipp håndteres svært ulikt fra land til land. Å ha gode rutiner for å sikre seg mot å handle med produsenter som bryter etiske retningslinjer er derfor viktig for enhver seriøs aktør.

– Alle våre samarbeidspartnere må rapportere på miljø og samfunnsansvar, og vi har møter med dem som ikke lever opp til våre forventninger. Vi ser at våre krav og vår oppfølging motiverer til bedre kontroll hos våre samarbeidspartnere. Hvis ingen spør er det lettere å nedprioritere dette området og håpe at alt går bra. For oss er det viktig med et system som sikrer overholdelse av menneskerettigheter, miljøkrav og etisk handel, sier Morten Karlsen.

– Motiverer

For leverandørene er informasjonen mulig å bruke om igjen, slik at de får mindre arbeid med rapportering til sine ulike kunder.

Kjedesalgssjef hos Mills Proff Partner, Tor Bekkevoll, ønsker de nye kravene fra myndighetene velkommen. Han mener også at NHO Reiseliv Innkjøpskjedens oppfølging vil gjøre at flere tar dette alvorlig.

– Vi er glade for at både vi og våre konkurrenter blir spurt om disse viktige områdene. Det motiverer til å få en bedre oversikt over hva som foregår i egne leverandørkjeder, og hvor vi trenger å forbedre arbeidet med miljø og samfunnsansvar, sier Bekkevoll.

Les hele saken i den neste utgaven av magasinet Horeca (nummer 6 2016, som har utgivelse i oktober)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS