Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)
Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)

Fire stjerner med eim av den femte

Støtvig Hotel skulle by på noe helt annet. Være et annerledes hotell. Det har eier og drivere fått til, og i tillegg til å plukke priser fra alle hold, tjener hotellet svært gode penger.

Publisert
<em>Hotelldirektør Laila Aarstrand og eier Stig Fische foran Støtvig Hotel. (Foto: Therese Fische)</em>
Hotelldirektør Laila Aarstrand og eier Stig Fische foran Støtvig Hotel. (Foto: Therese Fische)

Det skjer bare to og et halvt år etter gjenåpningen i november 2013. Eller; gjenreising er det rette ordet. For i tillegg til den fantastiske beliggenheten, finner du bare igjen noen få elementer i «nye» Støtvig Hotel fra «gamle» Støtvig Hotel: Matklokka og et par ansatte.

Støtvig Hotel ligger nede ved havet på Larkollen i Østfold. (Foto: Morten Holt)
Støtvig Hotel ligger nede ved havet på Larkollen i Østfold. (Foto: Morten Holt)

11,5 prosents driftsmargin

Støtvig Hotel har truffet i markedet, og etter åpningen 11. november 2013, bød hotellet allerede i 2014 på et pent overskudd.

I 2015 ble det enda bedre. Eierne satt igjen med 11,50 kroner for hver hundrelapp som ble omsatt (8,5 millioner kroner på en omsetning på 74,5 millioner kroner).

– Det er vi mer enn tilfreds med – så kort tid etter gjenåpningen, fastslår Fische.

Fra inngangspartiet på hotellet. (Foto: Morten Holt)
Fra inngangspartiet på hotellet. (Foto: Morten Holt)

På kort tid er det også hengt opp flere anerkjennelser på veggen, både for Østfolds beste frokost (2014) og som landets aller beste hotell på Tripadvisor («Travellers choice», januar 2016).

Mat og drikke

En meget viktig støttespiller på Støtvig-laget er hotelldirektør Laila Aarstrand (51). Hun har bred hotellerfaring fra flere norske kjeder, deriblant som salgsdirektør i Quality Resorts, og reiseliv både i inn- og utland.

Helt fra starten av i 2013 har F&B vært sentralt i driften av Støtvig Hotel. I fjor utgjorde mat og drikke om lag 45 millioner kroner av totalomsetningen på knappe 75 millioner kroner.

Ikke noe å si på utsikten fra senga på Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)
Ikke noe å si på utsikten fra senga på Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Vi har svært mange dagsgjester, og folk som kommer hit bare for å nyte et godt måltid, forklarer Aarstrand.

Bortsett fra Losen rett over gata, er det langt til nærmeste serveringssted. Det betyr at gjestene blir på hotellet når de er på besøk.

Laila Aarstrand er hotelldirektør på Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)
Laila Aarstrand er hotelldirektør på Støtvig Hotel. (Foto: Morten Holt)

Byr på noe mer

Av den grunn har Fische & co forsøkt å skape mer enn et hotell. Går du ned den ærverdige trappa etter at du har kommet inn hoveddøren, føler du nesten at du inntar en båt – med attraksjoner av forskjellig slag på hver side av midtgangen. Her finner du både engelsk bar, bowlingbane med servering med amerikansk uttrykk, kokketeater, vinkjeller og egen kino med 19 sitteplasser – for å nevne noe!

– Det er laget med hensikt – for å skape en helhet. Vi må by på noe mer når vi drar folk ut av byene med alle sine attraksjoner, sier Fische.

Har truffet blink

Eieren av Støtvig Hotel på Larkollen, Stig Fische. (Foto: Morten Holt)
Eieren av Støtvig Hotel på Larkollen, Stig Fische. (Foto: Morten Holt)

Så langt har utvilsomt hotellet truffet markedet. I ukedagene dominerer kurs- og konferansegjestene, i helgene er ferie- og fritidsgjestene på plass. Dermed blir ukene fylt. Men like viktig; lokalbefolkningen bruker stedet til selskaper og som «sitt» spisested. I like utenfor hotellet sørger også marinaen med 80 båtplasser og gjestehavn for trøkk i sommerhalvåret.

– Denne våre og forsommeren har det stort sett vært fullbooket her. Vi er blitt ekstremt sterke på K/K, fastslår hotelldirektør Aarstrand.

Så sterke at allerede denne sommeren skal det kuttes litt av spaavdelingen for å bygge et nytt møterom, som skal stå klart i slutten av august.

De opplever at mange firmaer legger sine styremøter til Larkollen; Støtvig kalles «styremøtehotellet på Østlandet». Derfor er det enda større behov for mindre møterom.

Dobbel effekt

De ser også en stor ny gevinst i den stadig økende kurs- og konferansetrafikken.

Mange som deltar på K/K i ukedagene, trives så godt og synes det er så fint her, at de tar med seg ektefellen hit i helgene, forteller Aarstrand.

Les mye mer om Støtvig Hotel i magasinet Horeca (nummer 4 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS