Lobbyen hos Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger er en av de mange inntrykkene som gjør at hotellkjeden skårer høyt på kundeopplevelser. (Foto: Lisa Löwenborg)
Lobbyen hos Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger er en av de mange inntrykkene som gjør at hotellkjeden skårer høyt på kundeopplevelser. (Foto: Lisa Löwenborg)

Hotellkundene liker Radisson Blu best

Vinmonopolet er best likt av kundene i KPMGs forbrukerundersøkelse totalt. Coop Obs er best i dagligvaresektoren, mens Radisson Blu er beste av hotellkjedene.

Publisert Sist oppdatert

Drøye 2500 norske forbrukere har vurdert sine kundeopplevelser i Customer Experience Excellence Analysis/KPMGs forbrukerundersøkelse i 2019.

Undersøkelsen tar for seg kjente merkevarer i seks ulike bransjer. I år troner Vinmonopolet på toppen av listen foran Vipps, mens Coop Obs er best innen dagligvare.

Problemfri polhandel

Nordmenn har høy tillit til Vinmonopolet og setter spesielt pris på personlig veiledning i butikk og en enkel, problemfri handel.

I fjor kom Vinmonopolet på en fjerdeplass i Customer Experiene Excellence Analysis etter KLP, Specsavers og Color Line, men i år mener norske forbrukere at vinmonopolet er best av de over 100 kjente merkevarene som har blitt evaluert.

Hotel og reiseliv beste bransje

Vinmonopolet scorer høyt på de fleste punktene for god kundeopplevelse. De leverer best av alle på tillit, personalisering, problemløsning og tid og innsats.

Radisson Blu sikrer seg 8. plass og er med dette et nytt bekjentskap på topplista uansett kategori. De er følgelig også best i bransjen hotell og reiseliv på årets liste. Dette henger høyt. Det er nemlig denne bransjen som kommer aller best ut undersøkelsen der vi finner bank, finans og forsikring, og varehandel på de neste plassene.

Imøtekommende hoteller

De norske forbrukerne mener Radisson Blu er best når det gjelder å vise empati og å være imøtekommende.

Ifølge Ronald Smithjes, regionaldirektør i Radisson Blu for Norge, Danmark og Island, er det også nettopp dette selskapet lever og ånder for. Målet er å skape minneverdige opplevelser.

Han mener plasseringen er en fantastisk anerkjennelse til hotellkjedens medarbeidere.

– Det er våre resepsjonister, kokker, hotelldirektører, selgere og alle andre på hotellene som gjør at gjestene får de beste opplevelsene, sier Ronald Smithjes.

10 på topp

Dette er de 10 selskapene som norske forbrukere mener gi den aller beste kundeopplevelsen:

1. Vinmonopolet (4)

2. Vipps (ny)

3. Zalando (12)

4. Boots (18)

5. Sbanken (20)

6. Flytoget (14)

7. Specsavers (2)

8. Radisson Blu (ny)

9. Vitusapotek (23)

10. KLP (1)

Tall i parentes angir plassering i 2018.

(Pressemelding)