Store konferansesaler står klare til å ta imot varer eller annet. (Foto: Nordic Choice Hotels)
Store konferansesaler står klare til å ta imot varer eller annet. (Foto: Nordic Choice Hotels)

Koronakrisen skaper nye kreative hotelltilbud og samarbeid

Nordic Choice Hotels har kontaktet kunder, samarbeidspartnere og gjester for å tilby lokaler og personale for nye behov og situasjoner.

Publisert
Mange rom står klare for å ta imot helsearbeidere, offentlig ansatte og andre som trenger skjerming og ro. (Foto: Nordic Choice Hotels)
Mange rom står klare for å ta imot helsearbeidere, offentlig ansatte og andre som trenger skjerming og ro. (Foto: Nordic Choice Hotels)

Tilnærmet tomme hotellokaler og permitterte ansatte kan nå være den kortsidige løsningen for å dekke nye behov som er oppstått under utbruddet av COVID-19. Nordic Choice Hotels har sendt ut en liste over mulige områder selskapet kan være behjelpelige med for dem som har fått bemanningsutfordringer som følge av karantener eller økt etterspørsel, eller har behov for lokaler til ulike forhold.

– Vi har tidligere kontaktet myndigheter og kommuner i Norge og Sverige for å informere om ulike tiltak vi kan bistå med i den ekstraordinære situasjonen samfunnet står i grunnet koronaviruset. Vi kontakter stadig nye aktører, og nå har vi også sendt ut informasjon til alle medlemmer av Nordic Choice Club. Mottakelsen har vært formidabel, og vi har tro på at dette kan både hjelpe andre med lokal- eller personalmangel, og ikke minst de av våre ansatte som er permittert eller risikerer å bli det, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

Les også: Nordic Choice Hotels med 7500 permitteringer

Stor variasjon i kapasitet og kompetanse

Uten gjester å servere, er det stor kapasitet på kjøkken- og servicepersonell. (Foto: Nordic Choice Hotels)
Uten gjester å servere, er det stor kapasitet på kjøkken- og servicepersonell. (Foto: Nordic Choice Hotels)

På listen over behov som hoteller og hotellansatte kan dekke er renhold, produksjon og levering av mat, personell til lager-, omsorgs- eller andre tjenester, midlertidige lokaler for helseinstitusjoner, karanteneopphold, barnehager, videokonferanser, lager, opplæring og annet.

– Flere hoteller er allerede forespurt av kommuner og oppe og går som oppholdssted for personer i karantene. Vi kan også tilby gode avtaler for offentlig tjenestepersonell og helsepersonell som behøver innkvartering og overnatting. I tillegg har Clarion Hotel Oslo laget midlertidige streaminglokaler for konferanseinnhold, seminarer og møter. Andre har startet take away-tjenester for mat. Så hotell- og servicetilbudet vårt er fortsatt oppe og går, men på litt andre måter, sier Silseth.

Nytt samarbeid på vei

Blant aktørene som er i dialog med Nordic Choice om utveksling av personale, er Stendi som er Norges største omsorgsaktør. På vegne av det offentlige ivaretar de mange sårbare mennesker som tilhører risikogruppene. Stendi er glade for å få tilgang på flere hender.

– Vår viktigste oppgave gjennom denne krisen, er å oppretholde kvaliteten på vår tjenesteleveranse. Den forpliktelsen har vi til enhver tid overfor både brukere og oppdragsgivere. Når mange av våre medarbeidere nå settes i karantene, er vi nødt til å tenke nytt. Gode menneskelige ressurser som er tilgjengelige, men satt på sidelinjen på grunn av permitteringer, må tas i bruk. Dette er bærekraft i praksis og vi er glade for samarbeidet, sier administrerende direktør i Stendi, Ingvild Kristiansen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca